fallback

Европейските износители печелят от слабото евро

Слабото евро едва ли ще се окаже панацея за проблемите в еврозоната, коментира анализатор

11:42 | 13.08.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Снимка: Ройтерс

Френският фармацевтичен гигант Sanofi преживя тежко второ тримесечие поради бюджетните икономии в много европейски страни и изтичането на патенти по два ключови медикамента на компанията, пише Financial Times.

Благодарение на това, което мениджърите на Sanofi определя като „много чувствителна корекция“ на еврото спрямо долара и други основни валути, отчетените за периода продажби нарастват с 6,2%, а печалбата е с едва 9,6% по-слаба и възлиза на 1,9 млрд. евро. Приравнени към валутните флуктуации обаче, продажбите на компанията са се увеличили с 0,4%, а нетната й печалба е намаляла с 17,7%.

„Единствено времето ще покаже дали това се дължи на нормалната валутна волатилност или наблюдаваме структурна и по-дългосрочна промяна на курса на еврото спрямо долара“, казва изпълнителният директор на Sanofi Кристофър Вайхбахер.

Френската компания не е единствената с подобни резултати. Слабото евро подкрепя продажбите и печалбите на някои водещи европейски корпорации. Това от своя страна омекотява негативния ефект от по-слабото търсене в страните от периферията на еврозоната.

Въпреки че за момента резултатите от тази тенденция не са твърде изявени поради наличието на валутни хеджове, печеливши ще се окажат мултинационални компании като Sanofi, чиито основни разходи са в Европа, но голям процент от продажбите се реализират извън еврозоната. Едва около четвърт от продажбите на Sanofi се генерират в евро.

Финансовият директор на Sanofi Джером Контамине обобщава, че „ако нещата продължат по-същия начин, курсът на еврото ще има благоприятен ефект върху продажбите и печалбата на компанията през следващите тримесечия“.

Освен фармацевтичните компании сред печелившите се нареждат и германските автомобилопроизводители, компаниите от химическия сектор, европейската авиационна компания EADS и производителите луксозни стоки.

Компаниите от Южна Европа обаче, които като цяло са по-зависими от износа в еврозоната, не отчитат подобно съживяване с изключение на туристическия сектор.

„По-слабото евро може да неутрализира някои от негативните последици на кризата“, казва Жан-Мишел Карайон, вицепрезидент на Moody’s. „Като цяло обаче забавянето на икономиката вреди на европейските компании“.

„Слабото евро едва ли ще се окаже панацея за проблемите в еврозоната“, допълва той.

За трите месеца от март до юни еврото поевтиня спрямо щатския долар с над 5%. Спрямо юни 2011 г. единната европейска валута е изгубила близо 13%.

За същия период еврото е поевтиняло спрямо японската йена и китайският юан с 14%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:15 | 09.09.22 г.
fallback