fallback

Само три компании от немския индекс DAX са сред най-рентабилните в Германия

Специализацията и гъвкавостта при вземането на решения дават предимство на по-малките фирми, пише в анализ по темата Handelsblatt

19:11 | 24.07.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

SAP е най-големият европейски производител на софтуер. Снимка: компанията

С 15,8 млрд. евро през миналата година VW стана компанията с най-висока нетна печалба в германската корпоративна история. Siemens следва със 7 млрд. евро, BASF – с 6,6 млрд. евро.

Но с това трите компании далече не са най-успешните. Тази титла си спечели най-големият европейски производител на софтуер SAP. Днес компанията обяви, че е отчела най-доброто второ тримесечие в историята си. А от пет години насам компанията отчита най-бърз ръст сред германските фирми, пише Handelsblatt.

„Водещата компания на Германия потвърждава година след година превъзходството си, а дори и го надгражда“, казва Карл Хайнц Кютинг, директор на Центъра за счетоводство и одит в Заарбрюкен. По ръст на приходите, оперативна печалба, съотношение на собствения капитал, обща възвръщаемост на капитала, както и по два други ключови параметъра, SAP е лидер сред листнатите на DAX концерни.

Със съотношение на собствения капитал от 49% и оперативен паричен марж от 27% SAP е изключително доходоносна компания. Възвръщаемостта на инвестициите от 21% също е на топ ниво. Освен това оперативната печалба се е увеличавала от 2007 г. насам със средно 15,6% всяка година. По тези показатели машината за печалби VW изостава доста сериозно. Собственият капитал е едва 24,4% - два пъти по-нисък от SAP.

И при останалите показатели концернът от Волфсбург изостава. Рентабилността за последните пет години е доста под нивото на софтуерната индустрия. Докато през 2011 г. при SAP на всяко едно евро приход печалбата е 34 цента, то при VW печалбата е само седем цента.

Сред 30-те най-добри по отношение на растежа и на печалбата фирми в Германия само три са в DAX – освен SAP, това са производителят на торове K+S и специалистът в диализата FMC. Иначе в класацията доминират по-малки компании от MDAX, SDAX и TecDAX, като доставчика на авточаст Bertrandt и специалистът по разплащания Wirecard. Това високо несъответствие между успешни малки и доста мудни големи концерни, Томас Каутц от консултантската компания Oliver Wyman нарича "германска особена ситуация".

По никакъв начин обаче това не е универсален закон на природата - няколко гиганти да реагират не толкова гъвкаво на променящите се икономически цикли и затова да трябва да се задоволяват с по-нисък в дългосрочен план растеж. „В Китай много големи инженерингови компании, а в Съединените щати и силни технологични гиганти, отдавна доказват обратното", казва Каутц. Amazon, Apple и Oracle нарастват всяка година с повече от 20%.

Това става възможно благодарение на комбинация от агресивен органичен растеж, чрез постоянно представяне на нови продукти и растеж чрез придобивания, както се практикува от производителя на софтуер Oracle успешно в продължение на десетилетия. За разлика от тях редица големи германски компании отчитат стагнация по отношение на растежа. При Merck и Metro печалбата е в застой, при Siemens, Thyssen-Krupp, Deutsche Post и Deutsche Telekom в стагнация са продажбите.

Причината: фирмите наистина купуват нови бизнеси, но също така закриват много други области. Моделът за успех на малките е различен: да бъдат пазарен лидер в дадена ниша, тоест да са специалисти, а не общопрактикуващи компании. Предвид на по-малката конкуренция в дългосрочен план това гарантира висока възвръщаемост. Пример за това е Rational - фирмената централа в баварския Ландсберг е като убежище за средния бизнес в провинцията.

В действителност със своите големи професионални кухни компанията е световен лидер. Доставчикът на кухненско професионално оборудване за училища, университети и болници прави 81,5% от всички приходи зад граница. Сред всички фирми Rational постигна най-висока възвръщаемост - през 2011 г. възвръщаемостта на инвестициите (ROI) е 36,6%. В продължение на години инвеститорите се впечатляват от високото съотношение на собствения капитал и огромната възвръщаемост на парите в брой. Производителят на очила Fielmann, текстилният концерн Gerry Weber, специалистът в химията Wacker Chemie и производителят на грим Fuchs Petrolub са други подобни примери. Точно като Rational и те имат силни акционери зад гърба си. Често дори основателите, като Гюнтер Филман и семейство Вакер, определят ключовите решения на фирмената политика. „Тези компании имат по-голяма гъвкавост, отколкото други и могат да отговорят с бързо вземане на решения на промените, защото само броени хора имат думата“, казва Кютинг. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:29 | 14.09.22 г.
fallback