Франция е в шок. PSA Peugeot-Citroen, една национална икона, ще съкрати десет процента от работната си сила, и то у дома – във Франция. Нещо повече - това не е изолиран случай.
Онова, от което правителството се притесняваше, вече е сигурно: много компании са подготвяли планове за преструктуриране, които не са се осмелили да разкрият по време на президентската кампания, и го правят сега. Президент Франсоа Оланд е изнервен: ръководството на PSA е лъгало в продължение на месеци и сега Оланд заплашва: „правителството не приема такъв план за преустройство, той трябва да бъде предоговорен".
Възмущението е разбираемо, пише в анализ по темата германският икономически всекидневник Handelsblatt. Peugeot и Citroen са символи на Франция, подобно на кроасаните и червеното вино. И фактът, че тези вековни марки са на ръба на оцеляването, изненада до голяма степен правителството.
Силните думи на президента няма да променят факта, че екипът на Оланд и на министър-председателя Жан-Марк Еро все още няма икономическа стратегия, с която да отговори на предстоящите загуби на работни места в индустрията.
Правителството не знае как може да се намалят разходите за труд на компаниите. Темата отдавна е табу. Министърът на промишлеността Арно Монтебург засега не допринесе с нищо за решаването на въпроса, а вместо това той залага на страстен патос: „Ние ще се борим до последната капка кръв за нашите промишлени обекти".
По-конкретно той говори само за новата държавна банка, която според сведенията ще трябва да подкрепя малките и средните предприятия в кризата, при съобщението, че Франция ще се опита да копира германските Фраунхофер институти и заплахата към Брюксел, че Париж ще се бори срещу европейската политика на конкуренцията. С Монтебург френската индустрия вероятно ще се удари твърде болезнено в стената, пише в анализа си Handelsblatt.
Заедно с него работи и Луи Галоа, бивш директор на EADS. Именно Галоа получи от Еро задачата, да разработи "продуктивен Пакт за индустрията" - алтернатива на пъстрата смес от стари левичарски и неоголистки рецепти на Монтебург. За Галоа преди всичко важно е да се обуздаят разходите за служители, да се намалят осигурителните вноски, да се увеличат маржовете на френските предприятия, за да може те да инвестират в по-висококачествени продукти и по този начин да намерят начин за излизане от низходящата спирала.