fallback

Испания и Италия докараха главоболия на Carrefour

Най-големият европейски търговец на дребно отчита спад на продажбите през второто тримесечие

19:58 | 12.07.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Магазин на най-големия европейски търговец на дребно Carrefour. Снимка: Ройтерс

Пестеливи потребители в Испания и Италия се погрижиха за това най-големият европейски търговец на дребно Carrefour да отчете спад на продажбите през второто тримесечие. Добрият бизнес в Бразилия, вторият по големина пазар за компанията след родната Франция, предпази търговския гигант от още по-големи неуспехи заради дълговата криза в Южна Европа, предава Ройтерс.

Освен това низходящата спирала изглежда няма да напусне скоро двете най-големи икономики в Южна Европа. Главният финансов директор Пиер-Жан Сивиньон е оптимист за постигането на оперативна печалба през тази година в размер на повече от 2 мрлд. евро. Акциите на Carrefour се изстреляха в Париж с повече от седем на сто и заразиха с оптимизъм акциите на германския конкурент Metro. 

Както съобщава втората в света след американската Wal-Mart компания в индустрията в четвъртък, продажбите са спаднали през второто тримесечие с 1,3% до 21,7 млрд. евро на годишна база. Само предни няколко седмици новият главен изпълнителен директор Джордж Пласе призна, че ще отнеме години компанията отново да се озове на солидна основа.

И след излизането си от гръцкия пазар френският концерн продължава да чувства тежестта на дълговата криза. В Испания продажбите спадат със 7,4% на сто, а в Италия – с 4,3 на сто. И двете страни, не на последно място заради ниските спестявания и програмите за реформиране и рехабилитация на държавния бюджет, са в рецесия. А докато икономическият растеж утихва и в развиващия се Китай, огромният бразилски пазар се превърща в основен източник на приходи.

Въпреки влошаването на дълговата криза в средиземноморските страни има първи положителни признаци. Така например в испанските магазини тенденцията на спад в продажбите се забавя през второто тримесечие в сравнение с началото на годината. В Италия бизнесът с потребителски продукти, с изключение на хранителните стоки, дори започва отново да отчита ръст. Спадът на продажбите от 5,7 на сто на родния пазар Франция Carrefour обяснява с намаления на цени и икономическа слабост.

Carrefour обаче далеч не е единствената европейска търговска верига, която се бори за оцеляване на родна земя. Преди четири месеца във Великобритания Tesco за първи път от 20 години насам предупреди, че очаква свиване на печалбата си след няколко месеца на спад в продажбите във Великобритания и най-вече около Коледа.

„Съгласен съм с очакванията ви за чиста годишна печалба в размер на между 2,03 и 2,09 млрд. евро“, заяви днес пред анализатори финансовият директор Сивиньон. Подобен резултат би означавал спад в размер на между 5 и 8% на годишна база. 

Само преди около месец Carrefour напусна Гърция, продавайки участието си в Carrefour Marinopoulos на гръцкия си партньор, който стана изключителен франчайзър на френската верига на Балканския полуостров, включително и за България. Така Carrefour стана поредната компания, която се оттегля от Гърция заради спадащото потребление и неясното бъдеще на страната в еврозоната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:44 | 14.09.22 г.
fallback