fallback

Roland Berger напредва с проекта за европейска рейтингова агенция

Консултантската компания е намерила нужното финансиране и вече работи за осъществяването му

19:28 | 27.04.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Основателят на едноименната фондация Роланд Бергер. Снимка: Roland Berger

Германската консултантска компания Roland Berger напредва в проекта си за създаване на европейска рейтингова агенция. След интензивни преговори с европейските финансови компании са налице достатъчно потвърждения за участие в агенцията, а създаването предстои в непосредствено бъдеще, заяви компанията.

„Скоро ще завършим набирането на средствата и ще преминем към оперативното изпълнение на новата независима агенция", заяви Маркус Крал, старши партньор в Roland Berger. В момента компанията вземала необходимите институционални и корпоративни мерки. Така ще бъдат създадени фондация и оперативна компания, работещи като самостоятелно звено, за да може тя да подпише договорите с инвеститорите. 

Крал в бъдеще ще заема поста на основател и главен изпълнителен директор на новата агенция за кредитен рейтинг и ще си подаде оставката от поста си в консултантската фирма Roland Berger.

„Сложните задачи, свързани с изграждането на нова международна институция за кредитен рейтинг, не може да се съвместяват с консултациите и дейността на старши партньор", казва Буркхард Швенкер, председател на Надзорния съвет на Roland Berger Strategy Consultants. И Швенкер в бъдеще ще работи за европейската агенция за кредитен рейтинг. Той ще работи за създаването на Консултативен съвет на рейтинговата агенция.

Противотежест на агенциите от САЩ

До момента американските рейтингови компании Standard and Poor's, Moody's и Fitch доминират на пазара за оценка на кредитоспособността на компаниите и страните. След финансовата криза европейските лидери бяха призовани да създадат противотежест. Редица политици обвиняваха американските агенции, че са допринесли за понижаването на рейтингите на Гърция и на други страни, засегнати от дълговата криза в еврозоната.

Разработеният от партньора на Berger, Маркус Крал, принцип за кредитните рейтинги би преобърнал наопаки бизнес модела на бранша. Вместо емитентите, които издават ценни книжа, рейтингите трябва да се плащат от инвеститорите. Така агенциите вече няма да имат стимула да си осигуряват поръчки с преувеличени добри оценки. Неясно остава обаче как инвеститорите трябва да бъдат накарани да плащат за рейтингите. „Много потенциални донори, с които се свързва Крал, се съмняват дали моделът за плащане от инвеститорите ще проработи", казва запознат със ставащото източник.

За разлика от конкурентите си новата европейска агенция ще се обвързва с конкретни ангажименти на базата на анализите, които изготвя. Това означава, че клиентите могат да търсят отговорност за понесени щети на база на оценки, които са се оказали неточни. Това ще бъде и най-силният мотив за агенцията да представя внимателни анализи. Ролан Бергер, който е основател на консултантската агенция и лобира за създаването на европейската агенция, пояснява, че новата структура ще бъде преди всичко частна инициатива и че ще се регистрира като неправителствена организация, чиято цел не е печалбата, а по-скоро ще функционира на принципа на фондация. Общо 30 инвеститори от финансовия сектор трябва да допринесат с по 10 млн. евро. След пет до седем години новата агенция трябва да се е наложила до такава степен, че заемодателите да получат възвръщаемост от вложенията си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:52 | 14.09.22 г.
fallback