Българският пазар е бил единственият в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), който е отчел понижени продажби на дребно по време на коледния сезон през 2011 г.
На фона на спада у нас регионът на ЦИЕ е бил водещ в ръста при търговията по празниците. Докато средният ръст на продажбите в Европа е бил едва 0,1 на годишна база, нивата са доста различни в отделните страни, според доклад на CBRE.
Еврозоната е отчела понижение от 1,6%, а продажбите в Русия са се повишили с 9,5% през декември. Още по-силен е ръстът за последните две седмици – 16,1%.
Ръстът в Русия е бил подкрепен от възникващата средна класа и все по-голямата наличност на кредитиране, въпреки че големите търговци все още не приемат картови плащания.
Полша, Чехия и Румъния също отчитат силни сезони.
Нови тенденции
С цел да повишат потреблението на търговците в множество локации бе позволено те да работят с удължено работно време. В Хелзинки те дори имаха възможност да работят в някои от почивните дни, за да привлекат чуждестранни (главно руски) купувачи, което се оказа голям успех, сочат данни на компанията.
В Италия, като част от програмата „Да спасим Италия“, бе въведено либерализирано работно време. В Мадрид също се подготвят подобни разпоредби.
Подобни мерки се очаква да повишат търговията, въпреки че те вероятно ще имат ефект върху бизнеса на търговските центрове, за сметка на по-малките локации на търговските улици.
На местата, където работното време бе удължено, вече бе регистриран значително по-висок интерес от страна на международните търговци.
От друга страна, въпреки успеха във Финландия, малко вероятно е промените да имат значителен положителен ефект върху икономиките на изпадналите в затруднение Испания и Италия.
С продължаващите икономически проблеми в много страни от Европа, редица търговци на континента бяха принудени да обявят фалит. По-голямата част от мащабните фалити бяха във Великобритания, както и някои във Франция и Германия, където Schlecker се очаква да затвори 600 магазина до края на февруари.
Онлайн – основен двигател
Онлайн търговията е единственият печеливш от затруднената обстановка на пазара и именно тя продължава да тласка целия сектор напред. На фона на забавянето на общите продажби, електронната търговия отчете ръст от 8% в рамките на Европа.
Най-бърз бе ръстът във Великобритания, Швеция, Русия, както и Чехия.
Онлайн продажбите отчитат спад в Южна Европа – Испания и Португалия. Подобно на тренда в общите продажби, онлайн ръстът е по-слаб и на територията на еврозоната.
Много от търговците също отдадоха особено значение на своето международно онлайн присъствие със сайтове на чужди езици.
Продължаващия ръст на онлайн търговията неизменно се отразява и на търсенето на търговски площи. Във Великобритания редица големи вериги обявиха затваряне на множество локации. Този процес обаче ще бъде бавен, тъй като търговците ще изчакат договорите им за наем да изтекат.
Британската верига Tesco обяви края на изграждането на нови хипермаркети, тъй като вижда онлайн продажбите като бъдещето на търговията с нехранителни продукти.
Експанзията си с физически магазини продължават само веригите за евтино пазаруване.