Днешната седемчасова стачка на авиодиспечерите на франкфуртското международно летище наруши полетите в Европа, предаде Ройтерс.
Стачката започна в 15 ч. местно време (16 ч. българско време) и трябва да продължи до 22 часа местно време. Само 16 от общо около 200 диспечери, които насочват самолетите към и от паркоместата, са на работа.
Профсъюзите на авиодиспечерите настояват за увеличение на заплатите с между 40 и 50 процента, което според оператора на летището Fraport е абсолютно неприемливо.
Германската авиокомпания Lufthansa отмени 100 полета от и до третото по големина летище в Европа. По време на стачката е трябвало да бъдат отменени общо 150 кацания и приземявания на всички авиолинии.
На бивши авиодиспечери е било наредено да се върнат на работа, за да се поддържат основните услуги.
Синдикатът на служителите от въздушния контрол обяви, че утре ще има нова 14-часова стачка, която ще засегне 1082 планирани кацания и излитания.
За седемте часа, през които днес ще има стачка, 526 излитания и кацания се очаква да бъдат по разписание.
Пътниците по вътрешните линии на Lufthansa и Air Berlin, чийто полети са отменени или закъснели, могат да ползват безплатно влакове по съответните маршрути според споразумение за сътрудничество между германската жп компания Deutsche Bahn и германските авиопревозвачи.
Протестът на служителите обаче е силно критикуван от бранша като цяло. „Тази мини група взима като заложници десетки хиляди пътници заради нейните искания“, заяви президентът на браншовия съюз Deutsche Luftverkehrswirtschaft Клаус-Петер Зиглох.
Съюзът на контрол на въздушното движение (GDF), който организира стачката, представлява около 200 души, които са отговорни за въздушния трафик на земята. Така наречените „предварителни контрольори“ в кулата поемат контрола над самолета, след като машината достигне района на пистите.
Те не са напълно обучени ръководители на полети, но имат специално вътрешно обучение и впоследствие преминават през лицензиране за сигурността. Те водят пилотите до перона и гейтовете. Тези служители са и в т. нар. „Follow-me-cars“, които направляват самолетите през лабиринта на летището. Такива служители освен летището във Франкфурт са назлачили и аеропортовете в Дрезден, Хамбург, Мюнхен, а от скоро и Берлин.