Бонусите, чиито размери за първи път предизвикаха масово изумление след краха на Lehman Brothers, отново излязоха на първо място в обсъжданията в Европа през последните месеци. Политици и пропагандатори повтарят призивите възнагражденията да бъдат намалени рязко, а самата система на бонуси бе атакувана.
Обемът на бонусите бе намален повсеместно, след като повечето банки преживяха лоша 2011 г. Във Великобритания светила като лидера на Лейбъристката партия Ед Милибанд и управителят на британската централна банка Марвин Кинг нападнаха бонусите и дори десният и подкрепящ бизнеса премиер Дейвид Камерън призова подкрепяната от държавата Royal Bank of Scotland да „демонстрира въздържание“ по отношение на компенсациите на мениджърския персонал.
„Мисля, че съсредоточаването върху бонусите е прекалено голямо“, заяви Пол Уолш, главен изпълнителен директор на Diageo, пред CNBC. “Трябва да се концентрираме върху постепенното развитие на износния потенциал на този пазар и смятам, че чрез създаването на нови работни места тези и други проблеми ще отпаднат“, добави той.
Понижаването на бонусите е злободневната тема сред мениджърите на банки. Главният изпълнителен директор на Royal Bank of Scotland Стивън Хестър, който дойде да разреши проблемите, оставени от предшественика му Фред Гудуин, колегата му в Lloyd Banking Group Антонио Орта-Осорио, който си взе 2 месеца почивка през миналата година поради изтощение, и главният изпълнителен директор на UBS Карстен Кенгетер вече обявиха, че ще се откажат от бонусите си.
След като Хестър се отказа от бонуса си от близо 1 млн. паунда заради повсеместните критики, лорд Уулфсън, главен изпълнителен директор на Next, заяви, че неговият колега е бил нарочен за изкупителна жертва.
Британският министър на финансите Джордж Озбърн бе предупредил, че „антибизнес културата“ ще нанесе щети на страната, която е пред заплахата от ново навлизане в рецесия през настоящата година.
Едно от опасенията на критиците е, че бонусите подхранват кулутура на по-скоро краткосрочен, отколкото на дългосрочен успех, и насърчават служителите да поемат повече рискове.
Средният дилър или мениджър ще открие, че бонусът му за годината е намален, без значение дали политиците ще се намесят или не. Credit Suisse намали обема на отделените средства за бонуси за 2011 г. с 41% спрямо предходната, при UBS процентът е 40, а размерът на средствата за бонуси в Deutsche Bank е със 17% по-малък.