Организираната престъпност е затегнала хватката си върху икономиката на Италия по време на икономическата криза, превръщайки мафията в най-голямата „банка” в страната и буквално изтръгвайки душата на хиляди малки фирми.
Това се казва в доклад, изготвен от антикриминалната група SOS Impresa, цитиран от Ройтерс.
Изнудването при кредитирането се е превърнало в национален проблем, смятат авторите на изследването. Според тях организираната престъпност реализира оборот от около 140 млрд. евро годишно, а печалбите са над 100 млрд. евро.
„Със своите ликвидни средства на стойност 65 млрд. евро мафията е най-голямата банка в Италия”, се казва в доклада на организацията, създадена преди десет години в Палермо с цел да се противопостави на издевателствата над малкия бизнес.
Организирани криминални групи като сицилианската Коза Ностра или неаполската Камора от дълго време задушават италианската икономика, постигайки печалби, равняващи се на около 7% от брутния вътрешен продукт на страната.
Изнудването под формата на лихварство се превръща във все по-сложен и примамлив източник на доходи, редом с трафика на хора, оръжия и наркотици, хазарта, проституцията и контрабандата, се казва в доклада.
Според изчисленията около 200 хил. фирми са били жертва на лихварството, в резултат на което са загубени десетки хиляди работни места.
Изнудване с чисто лице
Класическите улични гангстери, харчещи купища пари по барове и казина, са били заменени от наглед вдъхващи респект банкери, адвокати и нотариуси, се казва в доклада.
„Това е изнудване с чисто лице. Чрез своите професии тези хора познават механизмите на кредитните пазари и много често са прекрасно запознати с позициите на своите жертви."
От своя страна малките компании, за които е станало трудно да вземат банков кредит заради икономическата криза, са все по-изкушени да се обърнат към мафията.
Типичните жертви на лихварите са собственици на магазини на средна възраст и дребни бизнесмени, за които би било трудно да намерят нова работа и които биха били готови на всичко, за да избегнат банкрута, посочват от SOS Impresa.
„Това обикновено са представители на традиционните продажби на дребно - собственици на магазини за храна, плодове и зеленчуци, дрехи или обувки, цветя или мебели. Това са категориите, които повече от всички други плащат цената на икономическата криза”, пише в доклада.