Резултатите от една анкета, която италианското икономическо списание Il Mondo публикува днес, са повече от еднозначни. 78% от италианските предприемачи за загубили „малко или много малко“ доверието си в премиера Силвио Берлускони, 20% - „повече или още повече“ и само 2% не са взели отношение.
А едно време не беше така. От 1984 г., когато медийният бос и мултимилионер влезе в политиката, италианските бизнесмени бяха плътно зад него. Много влязоха в неговото движение Forza Italia, което не беше партия в класическия смисъл на понятието, а обърната към лидера си организация, чиято управленческа програма бе съставена след проучвания на общественото мнение от рекламната агенция на Берлускони Publitalia – под слогана „По-малко данъци за всички, повече пазари, по-малко държава“.
Предводител на критиките е Ема Марчегал, президент на влиятелната италианска бизнес федерация Confindustria, в която членуват над 146 000 компании. „Правителственият план за икономии съдържа само нови данъци и никакви мерки за ръст и така няма да реши проблемите на страната“, заяви тя в Рим при представянето на поредното икономическо изследване на Confindustria, в което прогнозите за икономически ръст са драстично ревизирани в посока надолу. „Или правителството трябва да направи сериозни реформи, или трябва да си ходи“, добавя Марчегал. „Тъжно ни е, че сме изложени на международни подигравки“.
Никога досега в историята на страната Confindustria не е искала оставката на действащ премиер. А сега Марчегал е подкрепяна от всички, пише германският Handelsblatt. Дори и банкерите мислят като нея.
Енрико Лета, заместник-председател на най-голямата опозиционна партия PD, бивш министър на индустрията и държавен секретар в правителството на Романо Проди, усеща пропастта между Берлускони и предприемачите от около година. „Преди два месеца обаче напрежението ескалира, след като компаниите започнаха да схващат, че Италия се доближава до Гърция“. А ако Италия фалира, бизнесмените ще са сред най-големите губещи.