След болезнена оздравителна програма и закриването на хиляди работни места автомобилният концерн Opel се завърна в зоната на печалбите. Американският концерн-майка General Motors (GM) обяви, че през второто тримесечие на 2011 г. в европейското поделение е отчетена печалба преди данъци в размер на 102 млн. долара (72 млн. евро), предаде германската агенция dapd. Сумата е с 260 млн. долара по-висока от същия период на миналата година, с което Opel и британската марка Vauxhall излизат отново на печалба.
„Това е първият път от няколко години насам, в който имаме повече приходи, отколкото разходи“, пише председателят на Надзорния съвет на Opel Карл-Фридрих Щраке в писмо до акционерите. За първите две тримесечия заедно резултатът все още е негативен - загуба от 288 млн. долара, която е значително по-ниска от 350-те млн. долара година по-рано.
Двете европейски дъщерни дружества Opel и Vauxhall са продали в Европа до края на юни с 50 хил. автомобила повече, отколкото през същия период на 2010 г. и така са повишили пазарния си дял на 6,4%.
През миналата година американската компания е загубила 1,8 млрд. долара в Европа. Загубата на GM в Европа от 1999 г. насам е 14,5 млрд. долара.
Щраке потвърждава заложените цели годината да се завърши на печалба, като не се вземат предвид разходите за санирането на компанията. Предвижда се след 2012 г. Opel да се превърне трайно в печеливша компания. Целта за настоящата година е повишаване на продадените автомобили от 1,2 млн. на поне 1,3 млн. броя.
Opel попадна в кризисна ситуация заради слаб мениджмънт и проблеми с качеството на колите, припомня Ройтерс. В началото на 2010 г. производителят стартира оздравителна програма, вследствие на която се наложи закриването на завода в Антверпен (Белгия). В цяла Европа бяха или предстои да бъдат съкратени 8 хил. работни места.
Преди време дори се заговори, че Opel може да бъде продаден, но GM категорично отрече това. “Не коментираме спекулации, а имаше доста. Но аз ще кажа така: Opel не се продава“, каза главният изпълнителен директор на General Motors Co. Дан Ейкърсън, цитиран от Bloomberg.
Междувременно германският концерн предвижда пускането на пазара на нови версии на Astra-Kombi и на минивана Meriva.
До каква степен GM е решена да изведе Opel до успех става ясно и от решението й да изгради нова фабрика за двигатели в Западна Унгария. Заводът има капацитет от 500 хил. двигателя годишно и ще започне продукция в края на 2012 г. Opel инвестира там 500 млн. евро и ще назначи 800 служителя. В родната Германия автомобилопроизводителят има заводи в Рюселхайм (където е централата на концерна), Бохум, Айзенах и Кайзерслаутерн.