Кампанията за привличане на нови пушачи от развиващите се пазари помогна на British American Tobacco (BAT) да увеличи приходите и печалбата си за първата половина на годината, въпреки свиващия се обем на продажбите, пише Financial Times.
Производителят на цигарите Dunhill и Lucky Strike успя да преодолее и ефекта от ценовата война в Испания, като увеличи оборота си за периода януари-юни с 1,4% на годишна база до 7,4 млрд. паунда. Британската компания, чиито акции са компонент на лондонския FTSE 100, увеличи с 15% и дивидентите, изплащани на инвеститорите.
По-високите цени помогнаха на BAT да неутрализира негативния ефект от спада на обема на продажбите с 1% до 344 млрд. цигари за първата половина на годината, „тъй като пазарният дял на групата като цяло се е увеличил“, се казва в изявление на компанията, която е сред кандидат-купувачите на Булгартабак-холдинг заедно с австрийската БТ Инвест.
За периода нетната печалба на компанията преди извънредни приходи и разходи се е повишила до 2,8 млрд. паунда от 2,5 млрд. паунда за същия период на 2010 г., надхвърляйки очакванията на анализаторите за печалба от 2,7 млрд. паунда.
„Повишаването на цените и разширяването на пазарния дял помогнаха за неутрализиране на спада в обема на продажбите. Това ще е още една добра година за компанията“, казва Ричард Бъроу, изпълнителен директор на BAT.
Експозицията на BAT, която произвежда и марките Kent и Pall Mall, към развиващите се пазари вдъхна увереност на инвеститорите в перспективите пред цигарените компании. През януари анализ на Citigroup, предричащ края на тютюнопушенето в западния свят до 2050 г., предизвика краткотраен спад на акциите на компаниите в сектора.
Компанията провежда агресивна рекламна кампания в развиващите се страни. За 6-те месеца до 20 юни продажбите на Pall Mall са се увеличили с 14% на годишна база, като най-силен ръст е отчетен в Пакистан, Турция, Русия, Украйна и Румъния. По този начин е преодолян спада на продажбите на Pall Mall в Мексико, Италия и Испания.
Продажбите на Lucky Strike са се увеличили с 8% поради засиленото търсене в Япония, Германия, Франция, Италия, Чили и Аржентина.
Испания остава чувствителен пазар за BAT, след като по-рано тази година компанията се опита да завземе пазарен дял от конкурентите си, включително Imperial Tobacco, като не начисли увеличението на акциза върху цигарите към крайната цена за потребителите.
Това предизвика ценова война, която беше изострена допълнително от наскоро въведената забрана за тютюнопушене на обществени места, не доброто състояние на испанската икономика и високата безработица. Последните два фактора доведоха до чувствително понижение на доходите на испанските пушачи.
BAT има проблеми и в Австралия, където компанията, държаща 40% от пазара се бори с предложение на правителството всички марки цигари да бъдат пакетирани в еднакви тъмно зелени кутии.