Европейският съюз (ЕС) изпреварва своите конкуренти, включително САЩ и Китай, при сключването на двустранни търговски споразумения с доходоносни пазари в момент, когато преговорите за световен търговски пакт остават в задънена улица, пише Ройтерс.
Очаква се споразумението за свободна търговия между ЕС и Южна Корея, което влезе в сила в петък, да елиминира 98,7% от митата, да създаде работни места и в крайна сметка да удвои двустранната търговия до над 120 милиарда евро.
"Тази спогодба за свободна търговия е най-амбициозната търговска сделка, сключвана някога от ЕС, и тя трябва да стане фактор за промяна на правилата на играта при нашите търговски отношения с Азия", коментира европейският комисар за търговията Карел де Гухт.
Поддръжниците на споразумението твърдят, че то ще спести на европейските износители 850 милиона евро през първата година, като намали южнокорейските вносни мита върху редица стоки – от вино и храни, минавайки през химикали, за да се стигне до автомобили. В същото време то ще премахне бюрократичните спънки и ще гарантира сигурността на европейските инвестиции. Ще са необходими години, за да се почувства постепенно пълният ефект от спогодбата.
Тъй като преговорите под егидата на Световната търговска организация (СТО) за сключване на глобално търговско споразумение не постигат успех, двустранните сделки представляват възможност за увеличаване на износа и пазарните дялове. Европейският съюз действа по-бързо от Съединените щати, Китай или Индия в надпреварата за осигуряване на такива спогодби.
През идните години ЕС се надява да сключи сделки с Канада и Индия, преживяващите икономически бум държави от Югоизточна Азия и други страни.
"Износителите от ЕС могат да изпращат 75% от стоките си в чужбина без мита и да се радват на сигурност, която позволява да бъдат изготвяни инвестиционни стратегии в дългосрочен план", обяснява Жозеф Франсоа, старши научен сътрудник от лондонския Centre for Economic Policy Research, специализиран в регионалните и двустранните търговски споразумения.
Европейското предимство на аполитичността
Потенциално доходни, споразуменията за свободна търговия са по-лесни за преследване от Европа, отколкото от Съединените щати, Бразилия, Китай и Индия, и несъмнено от Русия, която не е член на СТО.
Все още проспериращата 500-милионна потребителска база на Европа я прави желан партньор за експортни сили като Япония, която започна да настоява по-упорито за сключване на споразумение за свободна търговия заради опасения да не загуби пазарен дял за сметка на Южна Корея.
Технократичната и съсредоточена върху икономиката природа на европейските представители в търговските преговори също се оказва от полза за ЕС, за да може той да сключва сделки, като създава атмосфера, свободна от политически напрежения.
"Търговската политика на Европа има едно ключово предимство пред политиката на останалите търговски сили: тя е направлявана от комитет от неизбирани технократи, които вярват в ползата от търговската либерализация и остават почти изцяло настрана от политическите напрежения и натиск", обяснява Ричард Болдуин, професор по международна икономика в Geneva Graduate Institute.
Запазващата се репутация на Китай на експортен хищник и въпросите за човешките права, тъкмо обратното, до голяма степен са бариери по пътя към сключването на сделки.
Водените от него търговски преговори с Норвегия бяха замразени, след като Норвежкият нобелов комитет присъди миналата година Нобеловата награда за мир на китайския дисидент Лю Сяобо. Потребителските пазари, като Съединените щати и Европейския съюз, пък са прекалено обезпокоени да не допуснат евтините китайски стоки, за да влязат в търговски преговори с Пекин. Китай обаче представлява риск за Европа чрез сключването на поредица от неофициални търговски споразумения с африкански държави, които са богати на ресурси.
В Индия и Бразилия обременената политически търговска политика и предпочитанията за намиране на местни заместители на вноса забавят напредъка на либерализирането на търговията.
А правителството на президента на САЩ Барак Обама има проблеми с търговски споразумения, които могат да разгневят профсъюзите и да предизвикат разделение в Демократическата партия. Това забавя усилията за сключване на сделки с Панама, Колумбия и Южна Корея.
"Нека погледнем истината в очите - Съединените щати нямат функционираща търговска политика в наши дни", казва председателят на комисията по международна политика към Европейския парламент Витал Морейра.
Вътрешни предимства
Договарянето на споразуменията може да отнеме години и да попадне в задънена улица за дълго, какъвто е случаят със сделките между ЕС и бившите колонии на негови страни членки. Преговарящите от името на Европейския съюз освен това трябва да получат зелена светлина от правителствата на 27-те държави, Европейския парламент и представители на гражданското общество.
Докато обаче въпроси като климатичните промени и хранителната сигурност все още държат вниманието на активистите, разочарованието от неуспешните опити за постигане на световно търговско споразумение означава, че двустранните сделки до голяма степен убягват от техния критичен поглед.
Европейският парламент следи дали търговските спогодби отговарят на социалните и екологичните критерии, но като се има предвид, че политическата сцена в ЕС е доминирана от проиндустриалните групи, не е сигурно дали депутатите ще отидат толкова далеч да наложат вето на споразумение.
"Процесът на взимане на решения в Европа е многопластов и затова (Европейската) Комисия има толкова много власт в областта на търговската политика", отбелязва Ричард Болдуин.
(БТА)