fallback

Разходите на европейците отбелязват най-силен ръст за последните 5 години

Германия е основната причина за ръста, следвана от балтийските държави

11:33 | 14.06.11 г.

Потребителският разход в Европейския съюз (ЕС) отбеляза 2,6% ръст през първото тримесечие на годината спрямо същия период на 2010 г. За сравнение, увеличението през последната четвърт на миналата година е само 0,3%. Това показват данните на „Барометъра на Visa Европа за потребителския разход в ЕС“. Внушителният ръст е най-големият, който е регистриран от средата на 2006 г. и първият положителен знак за икономиката през тази година.

Германските домакинства са основният двигател за увеличението на потребителския разход в Европейския съюз. В същото време германските търговци са се възползвали от стабилния икономически ръст и намаляването на безработицата. Потребителският разход в Източна Европа и най-вече в Чехия, Естония, Латвия, Литва, Унгария и Полша също допринася за увеличението на общия разход в Европа.

Докато Германия продължава да бъде основна движеща сила за този ръст, икономиките на другите големи страни членки не се развиват със същите темпове. Франция, Италия, Испания и Великобритания регистрират сравнително скромни темпове на ръст в началото на годината в сравнение със страните от Източна Европа.

Трудностите продължават и в други страни. Барометърът за потребителския разход в ЕС отчита нетна загуба при разхода на домакинствата през първото тримесечие на 2011 г. с налагането на режим на строги икономии от държавата в Гърция, Ирландия и Португалия.

През първото тримесечие на годината, неизгладеният разход, направен с картите Visa, е достигнал 232 млрд. евро. Това е увеличение с 14,5% спрямо същия период на миналата година. Средната стойност на транзакциите намалява за трето поредно тримесечие и в момента достига 49,6 евро – при стойност 50,1 евро през четвъртото тримесечие на 2010 г.

Барометърът за потребителския разход в ЕС е базиран на реално изхарчените средства. Той отчита и увеличеното предпочитане на картовите разплащания от страна на потребителите, като 1 на всеки 8 евро, похарчени в Европа, е с карта Visa, сочат данните на компанията.

„Въпреки трудната икономическа ситуация в страните членки темповете на растежа на потребителския разход в европейската общност достигнаха до нивата преди рецесията", казва Филип Саймс, главен финансор директор на Visa Европа. "Барометърът показва, че ръстът не е еднакъв за всички икономики, но се наблюдават все повече знаци, които показват увеличаващата се роля на потребителите и техния принос към цялостния ръст на икономиката в ЕС", допълва той.

„Като цяло Барометърът за потребителския разход в ЕС показва дългоочакваното увеличение на потребителския разход през първото тримесечие на годината, но ако погледнем под повърхността ще видим една Европа, която се развива на две различни скорости", каза Пол Смит, старши икономист в Маркит. Според него това до голяма степен показва различните етапи на възстановяване от икономическата криза, на които се намират страните членки в момента. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:24 | 11.09.22 г.
fallback