Европейският авиационен и отбранителен консорциум EADS, към който принадлежи и самолетостроителят Airbus отчете днес нетна загуба от 12 млн. евро за първото тримесечие заради по-високи финансови разходи и въпреки печалбата преди данъци от 192 млн. евро, предаде Dow Jones.
Консорциумът обаче обяви, че е на път да постигне годишните си цели за продажби и доставки. Като основна причина за лошите резултати авиационният консорциум посочва "отрицателна преоценка" на ликвидните активи в долари и британски лири след понижението в курса на еврото между декември 2010 и март 2011 г. В днешното си съобщение EADS отбелязва, че все още очаква тази година да достави между 520 и 530 самолета за гражданската авиация и да отчете годишни приходи над миналогодишните 46 млрд. евро.
Трейдърите на финансовите пазари не очакваха загуба за концерна, но и не бяха обезпокоени заради доброто оперативно развитие. В късния следобед акциите се повишиха с 4,7% на 22,88 евро и поведоха индекса MDAX във Франкфурт.
"Ако се вземат предвид еднократни ефекти, оценката на хедж фондовете и валутите, изглежда не се е случило нищо страшно“, казва брокер пред Dow Jones. Оперативната печалба е дори над очакванията. „И при Lufthansa вече видяхме, че такива неща се случват при хеджиране“, допълва брокерът.Авиокомпанията започна да купува финансови инструменти, които й позволяват да се снабдява с керосин на определени дати на определена цена, като по този начин намалява рисковете от покачващите се цени. Това обаче беше отчетено негативно и в баланса на компанията. Подобно е и положението в EADS, като тук то се дължи на „отрицателната преоценка“ на ликвидните активи в долари и британски лири.
През първото тримесечие дъщерната компания Airbus е доставила 119 граждански самолета, сред които четири А380. През периода самолетостроителят е получил 69 поръчки, включително десет за А380. Продажбите за първите три месеца са се повишили с 10% до почти 10 млрд. евро. По-слабо се е представило подразделението за отбранителна техника, отделено в дъщерната компания Cassidian, заради затегнатите бюджети на европейските правителства. Оптимистично се развива само производството на военния транспортен самолет A400M. EADS вече се договори с клиентите си за разсрочено плащане и започна серийното му производство. Германия и Франция са най-големите клиенти с 60 и 50 поръчани самолета съответно.