fallback

Британската икономика губи 6 млрд. паунда заради кралската сватба

Бляскавото събитие в Уестминстърското абатство ще има двустранен ефект върху икономиката – пропуснати ползи за 6 млрд. паунда, но и краткосрочни положителни ефекти

13:21 | 26.04.11 г. 1
Автор - снимка
Създател

Продажбите на сувенири, свързани със сватбата, ще вкарат около 620 млн. паунда в британската икономика.
Снимка: Ройтерс

Докато Великобритания се подготвя за втората си поредица от четири слети почивни дни заради сватбата на принц Уилям и Кейт Мидълтън, бизнес организациите и икономистите не са единни в очакванията си за икономическите последици от бляскавото събитие.

Според Федерацията на малките предприятия допълнителният официален празник по повод сватбата в Уестминстърското абатство в Лондон на 29-и април може да струва на икономиката 6 млрд. паунда (9.800 милиарда долара). Това е 10 пъти повече от предвидените от изследването на Verdict, подразделение на Datamonitor, приходи от продажбите на сватбени сувенири в размер на 620 млн. паунда.

„Би било самозалъгване да се надяваме, че сватбата ще накара хората да се чувстват значително по-добре или харчат повече пари“, твърди в телефонно интервю за Bloomberg Джонатан Лойенс, главен икономист в Capital Economics. Според него празникът може да има краткотрайни, но не и дългосрочни положителни ефекти върху икономиката.

Сватбената церемония може да разсее за кратко британците от икономическите им проблем. А те не са никак малко - правителството увеличи данъка върху продажбите през тази година и съкрати 310 000 работни места в публичния сектор, за да свие бюджетния дефицит. Брутният вътрешен продукт се сви с 0,5% през първото тримесечие, а инфлацията е двойно по-висока от целта, заложена от централната банка.

Всичко това, разбира се, изяжда спестяванията и смачква покупателната способност. За капак производството може да пострада и заради решението на немалко служители да си вземат три почивни дни през тази седмица и така да си осигурят общо 11 дни отдих – започвайки от Великденските празници, до 2-и май.

Въпреки че сватбената церемония ще доведе до ръст на продажбите на дребно през този месец, „събитието няма да промени подкопаното доверие на потребителите още дълго време“, твърди и генералният директор на British Retail Consortium Стивън Робертсън.

През миналия месец доверието на британските потребители се е повишило според данните на Nationwide Building Society, въпреки че през февруари то е било на най-ниската си стойност откакто е започнал да се изготвя индекса – през 2004 г. Банката на Англия пък остави основния лихвен процент на рекордно ниското ниво от 0,5% и този месец, опасявайки се от негативни ефекти върху потребителите.

Сред най-печелившите от сватбеното тържество ще бъдат компаниите от сферата на туризма и транспорта. Така например Eurostar, компанията, която осъществява влаковия транспорт между Великобритания и Франция под Ла Манша, е продала до този момент с 28% повече билети за композициите си на 29-и април, спрямо същия ден година по-рано.

Очаква се да бъдат пуснати и извънредни влакове, казва маркетинг директорът на Eurostar Лионел Бенбаса, цитиран от Die Welt. Лондонското кметство очаква в деня на сватбата наплив от над 600 000 зрители пред дворците – толкова, колкото са станали свидетели и на сватбата на Принц Чарлс и Лейди Даяна през 1981 г.

Вижте тук кои ще са най-богатите гости на кралската сватба!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:30 | 08.09.22 г.
fallback