Водещи мултинационални компании за храни и напитки опаковат продукти с различно качество, предназначени за доставяне в различни европейски страни, под едно и също наименование, твърди ЮрАктив Словакия, позовавайки се на изследване, направено от Словашката асоциация на потребителите.
В момента ЕС обмисля да въведе нови строги правила за поставяне на етикети върху храните, за да помогне на потребителите да правят здравословен избор, припомня изданието.
Асоциацията е проверила избрани маркови храни, купени от супермаркети в осем страни членки на ЕС: Германия, Австрия, Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Румъния и България, съобщи БТА.
"Продуктите с по-ниско качество са били предназначени за така наречените нови страни членки на ЕС", заяви пред журналисти председателят на сдружението Милош Лауко при представянето на изследването. "Няма случай, в който продуктът с по-ниско качество да е пуснат на германския или австрийския пазар", отбеляза той.
Проверените продукти са напитки с марката Coca-Cola, шоколад Milka, черен и червен пипер на Kotanyi, разтворимо кафе Nescafe Gold, кафе на зърна Jacobs Kroеnung и кафе Tchibo Espresso.
Всички те са изследвани в лаборатории, акредитирани от словашкия Национален институт по ветеринарна медицина и безопасност на храните. Оказва се, че качеството на всички взети проби е сходно само при шоколада Милка. При пипера Котани обаче са отчетени най-големи несъответствия между отделните страни, посочва ЮрАктив Словакия. Въпреки че Котани опакова в една единствена фабрика продуктите си, предназначени за всички пазари, съдържанието на пакетите се различава, допълва изданието.
Продуктите, купени в Унгария, Словакия и Австрия са били по-влажни, отколкото стандартите изискват, а онези, предназначени за българския пазар, са съдържали твърде много стрити или наранени семена в сравнение с останалите, като нежелателните примеси възлизат на 10%. Червеният пипер за България междувременно съдържал само 108,9 грама екстракт от червен пипер на килограм при близо 140 грама на килограм в пакетите за австрийския пазар.
Що се отнася до Кока-Кола, пробите са послужили като потвърждение на твърденията, че версиите на безалкохолната напитка, продавани в Словакия, Унгария, България и Румъния, съдържат изоглюкоза, направена от царевица, която е много по-евтина от истинската захар (захароза), добавяна към напитката в Германия, Австрия, Полша и Чехия.
Компанията е заявила пред ЮрАктив Словакия, че изоглюкозата се използва и в САЩ, и е уточнила, че това несъответствие е в резултат на технически съображения в производствения процес.
Словашката асоциация на потребителите, която лобира за подобряване на потребителските права в Словакия, твърди, че ако компаниите предлагат гаранции за качеството, то тогава те трябва да бъдат спазвани във всяка страна на разпространение.
Резултатите от проверките са предадени на еврокомисаря по здравеопазването и въпросите на потребителите Джон Дали при неговото посещение в Словакия, отбелязва изданието.