fallback

Бумът на износа е за сметка на германските потребители

Международните продажби са представлявали 41% от германския БВП през 2009 г. в сравнение с 13% в Япония и 11% в САЩ

11:50 | 18.08.10 г. 7
Автор - снимка
Създател

На фона на износ, довел до най-бързия икономически растеж от обединението насам, германските потребители се чувстват пренебрегнати, тъй като компаниите, от Siemens AG до Daimler AG, масово плащат ниски заплати, за да запазят конкурентното си предимство на международните пазари. В резултат най-голямата европейска икономика разчита на износа си четири пъти повече от икономиката на САЩ и използва едва част от капацитета си, пише Bloomberg.

Тази тенденция е малко вероятно да се промени, тъй като Германия настоява за общи европейски мерки за фискална дисциплина и пренебрегва призивите на инвеститорите и администрацията в Белия дом да направи повече за ребалансирането на глобалната икономика, като възроди вътрешното си потребление.

Докато плановете на германския канцлер Ангела Меркел да съкрати бюджетните разходи с 80 млрд. евро правят германските облигации привлекателни за фондове като Pacific Investment Management Co., страната остава уязвима от глобалното икономическо забавяне, а акциите на големите германски търговски вериги отбелязват спад.

„Германия трябва да поработи върху вътрешното си потребление“, казва Андрю Босъмуърт от базираното в Мюнхен подразделение на Pimco, най-големият в света фонд за търговия с облигации. „Не всички могат да изнасят. Някой трябва и да внася“, допълва той.

Френският финансов министър Кристин Лагард, Министерство на финансите на САЩ и милиардерът инвеститор Джордж Сорос неотдавна призоваха Германия да направи повече, за да изглади търговските си дисбаланси, които са пречка пред глобалното възстановяване.

Международните продажби са представлявали 41% от германския БВП през 2009 г. в сравнение с 13% в Япония и 11% в САЩ.

По данни на Международния валутен фонд през тази година Германия ще има излишък по текущата сметка от 5,5% от БВП, Китай - 6,2%, докато щатската икономика ще отбележи дефицит от 3,3%.

„Всички, които вярват, че Китай е проблем, трябва да признаят, че Германия също е проблем“, казва носителят на Нобелова награда за икономика Джоузеф Щиглиц. Германия трябва да разгледа възможността за допълнителни мерки за насърчаване на потреблението и инвестициите у дома, коментира той.

Износът на Германия е движещата сила зад икономическото възстановяване на страната. През второто тримесечие на годината германската икономика нарасна с 2,2%.

От началото на годината германският индекс DAX отбелязва ръст от 4% в сравнение с 0,14% ръст на Dow Jones Industrial Average.

Меркел защити правото на Германия да бъде колкото може по-конкурентоспособна на международните пазари. „Ние няма да се откажем от нашите силни страни само защото нашите продукти се купуват повече от тези на други страни“, казва тя. „Това би бил грешният европейски отговор“.

В същото време ограничаването на работните заплати и страховете за пенсионната сигурност оставят своя отпечатък върху германските потребители.

От обединението на Германия в началото на 90-те години частното потребление се е повишило с 21%, отразявайки 21% ръст на реалните доходи. За сравнение за същия период в САЩ реалните доходи са се повишили със 71% при 75% ръст на потреблението.

„Потреблението ще остане бавно, защото Германия не е позволила реалните доходи да нарастват с по-бързи темпове“, казва Андреас Шойерле, икономист от Dekabank във Франкфурт. „Доходите и потреблението вървят ръка за ръка“, коментира той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:11 | 11.09.22 г.
fallback