Банките ще станат невидими. Финансовият живот ще се базира на визии, в които технологиите ще променят традиционния начин на банкиране. И преди, и сега „онлайн“ е ключовата дума. Тази прогноза направи Георги Галчин, Chief Digital Transformation Officer в TBI Bank, по време на дискусията „Технологиите и банките“ на форума на Investor Media Group BANKING TODAY.
Банкери и експерти очертаха перспективите пред бъдещето на финансовите услуги, като се обединиха около виждането, че технологиите променят банките по-прагматично.
Деница Маджунова, ръководител отдел "Физически лица" в ПроКредит Банк, подчерта, че в годините на пандемия приоритет при банките е станало привличането на хора, с които да се извърши дигитализацията.
Иван Иванов, директор „Банкиране на дребно“ в БАКБ, увери, че банките са близо до клиентите и успешното кредитиране е доказателство за това. Борислав Диков, началник отдел „Дигитално банкиране“ в Пощенска банка, потвърди, че клиентите са оценили дигиталните канали като предимство и банките са насочили към тях инвестициите си.
Кризата като катализатор
„Промените минаха през трансформация на изживяването. В началото имаше страх от неизвестното, резистентност, но то премина в доверие и хората ги оцениха и никой не иска да се върне назад заради качеството на услугите и спестеното време“, посочи Деница Маджунова.
По думите ѝ всичко е започнало през оптимизация на клоновата мрежа, за да се стигне до дигитализация на процесите. Тя очаква, че консултацията и качественият разговор ще продължат да са водещи при съществуването на физически клонове в банката на бъдещето.
Борислав Диков смята, че заради предпочитанията на клиентите офисите на банките няма да изчезнат в бъдеще. Той обясни, че за тези от тях, които не искат само интернет банкиране, Пощенска банка разполага с 80 локации, в които се правят операции и на каса. „В тези зони се съчетава дигиталното и физическото като пример за разнообразие“, каза банкерът и добави, че дигитализацията трябва да се случва във всяка организация с автоматизиране на всички процеси.
Той напомни, че банковият сектор е най-регулираният и когато се отнася до лични финанси, хората предпочитат финансови институция с дългогодишни традиции. Той е категоричен обаче, че финтех компаниите са конкуренция, но и партньор, защото са иновативни и могат да предложат екосистема, докато от банката идва базата данни.
Съветът към финансовите организации е да се възползват от правилната архитектура, защото създаването на екосистема е по-трудно. Банките трябва да са с фокус върху услугите, които предлагат на клиентите, и по това да се различават помежду си.
Комуникация с партньори
Георги Галчин потвърди, че TBI Bank изпълнява амбициозното си начинание да се превърне в дигитална банка от следващо поколение. ИТ експертът напомни за онлайн кредита на банката, който се взема за 15 минути – от кандидатстването до получаването на парите, чрез мобилното приложение TBI Bank App. „Електронното банкиране е осигурено 24/7, при изчистени, ясни и бързи процеси“, посочи той.
Иновациите са не само по отношение на продуктите и услугите, но и на вътрешните системи и процеси. Банката намира начин да подобри комуникацията и взаимодействието с партньорите си чрез модерните технологии и създава портал, който улеснява процеса по присъединяване на нови търговци към мрежата си.
Вместо стария модел, който съществува от години и включва физическо присъствие, обмяна на документи, комуникация с посредник, процесът стъпва на автоматизирана обмяна на данни. Той позволява изцяло цифрово "онбордване" на партньорите, като елиминира нуждата от физическа намеса в контекста за усложнената епидемиологична обстановка по време на пандемията. „Изцяло дигиталният процес – On-boarding Merchant Portal (OMP) улеснява и подобрява преживяването за всички участници в него. – Специфичното при OMP е, че той не е само дигитална "фасада" с лесен за управление от партньора интерфейс, а е автоматизиран от край докрай процес, включително и в бек офиса на банката.
Галчин уточни, че порталът е насочен към всички фирми, които оперират както онлайн, така и във физически обекти. Чрез него банката дава възможност на своите партньори да предлагат гъвкаво финансиране на клиентите си, което включва решението "Купи сега, плати по-късно" (BNPL). Според наблюдения на пазара, при 50% от търговците това води до 40% увеличаване на средната стойност на потребителската кошница, както и до 10% ръст на клиентите.