Деница Маджунова има бакалавърска и магистърска степен по финанси и макроикономика към ПУ „Паисий Хилендарски“. През 2014 г. завършва ПроКредит Академия във Фюрт, Германия. Ръководител е на бизнес отдел „Физически лица“ в Централното управление на ПроКредит Банк. Започва работа в банката през 2013 г., като през годините е била управител на клон „Пловдив“ и ръководител на бизнес направление „Големи предприятия“.
Една от най-популярните думи на нашето време е "трансформация". Една успешна промяна (например Apple в края на 90-те години) е пътуване, в което трябва да се включат хората и тяхната среда. Съществува ли обаче нещо като генерален план за трансформация или организационни промени? Или не?
Генерален план за трансформация, който да се следва стъпка по стъпка времево, не може да се каже, че има. По-скоро стратегията на банките за подобряване на клиентското обслужване, модернизиране на процесите и увеличаване на сигурността са причините за това да има еднаква визия за дигитална трансформация.
Банките са сред първите институции, които стартират пътуването към модернизацията, потегляйки отвътре - навън. На първо място променят собствената си среда - вътрешните процеси и системи и заедно с това съвсем естествено се получава така, че дигитализират и процесите при обслужване на клиентите си.Кои са петте фактора за успешна трансформация в банковия/финансовия сектор?
Всъщност тези фактори се отнасят не само до банките и финансовите институции, а за всички сектори. За да се поеме по пътя към промяната, е изключително важно да бъде създадена добра стратегия. Това е първият и най-важен фактор. На второ място е човешкият фактор - тази стратегия трябва да бъде подкрепена от всички, които работят в съответната институция. В този ред на мисли дигиталната култура е ключова движеща сила, когато говорим за трансформация.
Ако служителите на една институция нямат желание да работят по този начин, то този процес би бил значително по-сложен, бавен и дори невъзможен. Технологичният ресурс също е важен. Ако компанията не може да посрещне промените заради остарели системи, например, отново ще срещне затруднение. И не на последно място – технологичните цели трябва да могат да отговорят на бизнес целите на компанията.
Какви тенденции и иновации ще определят финансовата 2022 година? За какво трябва да се подготви финансовата индустрия? Ще се увеличи ли търсенето на B2B и E-Commerce? Намаляват ли парите в брой?
Дигитализацията на банковия сектор премина през намаляване на клоновата мрежа, създаване на 24/7 часовите зони, онлайн и мобилно банкиране, откриване на сметки и подписване на договори дигитално, за което в голяма степен катализатор беше и Ковид пандемията. Все повече клиенти използват цифрови технологии и дигиталните плащания вече не са нещо необичайно.
През 2022 г. се очаква именно тенденциите в дигиталните плащания да са на фокус. Не само големите компании, но и обикновените потребители – физически лица, разчитат на бързи плащания. Вече дори билетчето за градския транспорт се купува само с един клик на телефона. Мобилните устройства са тези, които допринасят за това плащанията да стават буквално за секунди, затова и тези трансакции ще стават все по-предпочитани и ще се развиват технологично както през текущата, така и през следващите години. Електронната търговия също се развива и расте с всяка изминала година, със сигурност ще продължи да е така, разбира се тя е свързана пряко с дигиталните плащания, затова потребителите разчитат на това те да бъдат не само бързи, но и удобни.
Потребителското поведение и търсене на по-добро изживяване налага това E-Commerce да предлага все повече „екстри“ като гласово търсене, добавена реалност и т.н. Което пък от своя страна предполага парите в брой малко по малко да намаляват. Специално в България тенденцията за „по-малко кеш“ от години се налага от все повече финансови институции, но въпреки това една доста голяма част от обществото ни все още предпочита физическите пари.
В световен мащаб ESG придобива все по-голямо значение при вземането на инвестиционни решения. Каква е тенденцията във финансовия сектор у нас? Безспорно ESG играе все по-голяма роля за финансовия сектор като задвижва и утвърждава дигиталните промени и подобрява работната среда за служителите. Говорейки за банки, потребителите съвсем естествено очакват те да бъдат инициатори на практически примери за опазване на околната среда, отговорно кредитиране, високо квалифициран персонал, професионални обучения, социални придобивки и всичко друго, което се включва в ESG. Чрез своите вътрешни правила, както и чрез политиките си за финансиране, банките могат пряко да влияят на инвестициите в зелени проекти. На българския пазар се забелязва тенденция на засилен интерес към зелени решения, които спестяват все повече енергиен и финансов ресурс, както на бизнеса, така и на физическите лица. Заедно с тази тенденция обаче расте и насърчаването на служителите да мислят и действат природосъобразно, следвайки определени етични норми и поведение в ценностите на ESG.
Защо подкрепяте водещото финансово събитие BANKING TODAY? Banking Today е събитието, благодарение на което банките могат да сверят часовниците си, да чуят и видят как се развива светът на технологиите. Като иновативна и модерна банка ПроКредит Банк подкрепя събитието, което отваря врати към бъдеще на технологии и цифровизация.
Деница Маджунова ще участва в конференцията BANKING TODAY на Investor Media Group. Финансови експерти, представители на банки, технологични и финтех компании ще споделят кои са новите предизвикателства пред бизнеса и какви промени предстои да бъдат направени за развитие на бизнеса. Събитието е на 9 май от 14 часа в Hyatt Regency Sofia, зала Васил Левски.