От няколко години насам се водят интензивни дискусии за FinTech. Терминът е изкуствена дума, съставена от термините "финансови услуги" и "технологии". FinTech характеризира, от една страна, важната тенденция към цифровизацията на банковия бизнес, а от друга - младите, иновативни FinTech компании (основно стартиращи предприятия). Те са доловили тенденцията към цифровизацията на финансовите услуги и се опитват да се възползват от нея - от една страна, с иновативни продукти и услуги, предлагани чрез цифрови канали за продажба, а от друга - с цифровизацията на процесите и веригите за създаване на стойност.
Някои от тези FinTech компании искат да отнемат клиентите на утвърдените финансови институции изцяло или поне в определени области. Друга част от тях искат да си сътрудничат с банки, спестовни каси и други финансови компании за взаимна изгода.
FinTech не е нещо ново
По принцип обаче FinTech не е нещо ново, както показва икономическата история. Exchange Telegraph Company (Extel) е основана през март 1872 г., почти точно преди 150 години. Неговата бизнес цел е да предоставя на своите клиенти финансова и икономическа информация от Лондонската фондова борса и други пазари.
Компанията води началото си от визионерската тогава технология на телеграфията и използването на първия трансатлантически телеграфен кабел. Той е положен от подводница под Атлантическия океан по поръчка на компанията, за да предава информация за цените от Нюйоркската фондова борса до Лондон.
Пазарно предимство чрез иновативни технологии
Бизнес моделът на Exchange-Telegraph Company се състои в поставянето на електрически телеграфи ("тикери") в офиси, клубове, банки и брокери на ценни книжа и осигуряването на непрекъснат поток от информация за търговията. В основата си тя дава възможност на клиентите си да спечелят пазарно предимство чрез иновативни технологии.
И така - движението на FinTech съществува от 150 години: Интелигентното и иновативно използване на технологиите с цел повишаване на ефективността при прилагането им към реални проблеми на бизнеса и клиентите, като по този начин се намаляват разходите и времевите изисквания и/или се създава измерима добавена стойност.
Днес това вероятно би било описано като иновативно, разрушително FinTech решение, което е довело до промяна на парадигмата на пазара. Вероятно компанията щеше да е правила „пич“ на панаир за стартиращи предприятия и много бързо да е намерила инвеститори под формата на инкубатори или фирми за рисков капитал. Може би дори щеше да се появи нов FinTech еднорог. По онова време обаче, преди 150 години, очевидно се е работело без много шум...