Той смята, че в момента НАП няма експертизата и ресурсите да осъществява добър контрол над хазартните дейности в страната. "В една дирекция е ситуирано разглеждането на подадените искания за нови и промени в лицензи, но контролът върху хазарта е оставен по места", посочи Терзиев. Според него НАП може да контролира финансовата страна на въпроса, но не и например да проверява дали автоматите отговарят на изискванията или да проверява всички сигнали на участници в хазартни игри, като например за неправилно изплащане на печалби.
„НАП не се справя и с борбата с нелегалния хазарт, особено онлайн хазарта", коментира Терзиев и за пример даде ниския брой затворени онлайн игри. „От анализ на дейността на НАП за тази година и половина, в която администрират хазарта, е видно, че са затворили само 45 сайта, което е пренебрежимо малко“, каза той.
По думите му делът на нелегалния онлайн хазарт вероятно се увеличава с оглед на ръста на раздадени лицензи (12 оператора с 33 лиценза за онлайн залагания) и пандемията, която е ограничила достъпа до физически казина.
Димитър Терзиев обърна внимание на факта, че няма годишен доклад на приходната агенция за дейността ѝ по Закона за хазарта за миналата година, и потвърди, че в момента има и бум на нелегални физически казина и хазартни игри.
Експертът обясни, че сумите за над 550 млн. лева, за които говори финансовият министър Асен Василев в контекста на ареста на бившия премиер Бойко Борисов миналата седмица, са от 250 млн. лева несъбрани държавни такси от хазарт и лихви по тези такси.
„За тези несъбрани такси всичко тръгва от 2013 г., когато се приема член 30 в Закона за хазарта, който въвежда събиране на два вида такси – еднократна при получаването на лиценз и променлива, която се събира всеки месец, в размер на 20% върху всички направени залози, като е предвидена и допълнителна ставка от 15% за игри, за които се събират такси и комисионни“, каза Терзиев. Той обясни, че от доклада на Държавна финансова инспекция се разбира откъде идва разминаването. Една част от тогава действащите оператори са декларирали 15%, другите – 20% върху постъпленията.
Бившият председател на Държавната комисия по хазарта е категоричен, че събирането на подобни такси трябва да отпадне от Закона за хазарта и да намери място в Закона за корпоративното подоходно облагане. Той обаче е убеден, че за момента няма политическа воля за промени в закона. „Трябва и обособен орган, по подобие на закритата Държавна агенция по хазарта, която да упражнява контрол в сектора“, смята експертът.
Защо се задълбочиха проблемите в хазарта в облагането след промените в Закона за хазарта през 2020 г.? Защо НАП губи делата в Административен съд София? Защо създаването на регистър на лицата, зависими от хазарт, още се бави?
Целия коментар може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.