Фондът на фондовете беше създаден като експеримент, през който да бъдат разпределени едни пари, и трябва да бъде закрит в сегашния си вид. Това заяви финансистът Любомир Дацов, бивш заместник-министър на финансите, в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria.
„Фондът взима над 1 млрд лв. от оперативните програми, не е ясно как достигат, контролът там достига до една малка група бизнесмени по уредения механизъм. Дори ако бъде оставен, е добре да се види добавената стойност, която носи. Няма смисъл да съществува една такава администрация, която раздава едни огромни заплати, които администрацията не си заслужава и не изкарва. Ако бъде оставен, фондът може да съществува в рамките на 200-300 млн. лв.“, каза Дацов.
Подобна проверка на добавената стойност трябва да се направи и на Българската банка за развитие (ББР) в този ѝ вид, смята бившият заместник-министър на финансите от кабинетите "Сакскобургготски" и "Станишев" .
Фондът беше създаден като един експеримент, защото се смяташе, че през следващия програмен период средствата ще бъдат по заемния модел, заяви той. „Експериментираше се с един модел, през който да бъдат разпределени едни пари. Ако погледнем техниката на разпределение, там някакви значими идеи няма“, каза Дацов, като напомни че Фондът е създаден, за да стимулира и развива иновации и идеи в бизнеса.
„Трябва да се направи оценка за причината за съществуването му - защо трябва да се взимат пари от оперативните програми, които могат да отидат по тях“, запита Дацов. Според него е необходимо да се направи същата оценка и на самите оперативни програми.
„Не може да продължаваме по стария начин да харчим пари, независимо дали през Фонда на фондовете, или през ББР", категоричен е Любомир Дацов.
Кредити от ББР
Според него в ББР проблемът е политическият модел на управление. „Няма проблем, че са давани кредити. Проблемът е, че вместо да се финансира малкият и средният бизнес, за което е създадена банката, парите са дадени на един тесен кръг бизнесмени, който е протежиран в последните няколко години. Стандартният човек няма достъп до капитала на тази банка.
"Отговорът защо са раздадени тези кредити е защото това е част от политическия модел и връзки, които стоят зад фасадата“, коментира гостът.
Според него е много трудно да се установят корупционни практики в двете институции заради целево променяни закони през последните 10 години, както и нагласени процедури и комисии.
Всяка една партия гради провеждането на политиката си с политически назначения и това е нормално, обясни различните политически назначения Дацов. „Това, което се случи и стана уродливо през последните години, бе, че определен тип бизнесмени влязоха в министерствата и имат своите запазени територии и дялове, които да управляват. Там има назначения от доверени хора от ниво експерт до заместник-министър, които знаят, че този сектор управлява един паралелен бизнесмен, който казва какви са правилата на играта.“
Защитата на бизнес интересите на този тесен кръг е проблемът в институциите, твърди Дацов. „През 2009 г. имаше около 4000 фирми, които изпълняваха обществени поръчки. Броят им е намалял с близо 40-50%, а свързаните фирми плюс свързаните лица опират до 150-200 фирми, които контролират до 50% от ресурса за капиталови поръчки. Има още стотина човека, които контролират други 20-30% - под 10% е онова, което не е контролирано директно“, допълва той.
Служебното правителство не прави подготовка за бюджета
Ситуацията с касовата наличност не е най-големият проблем, коментира Дацов обявената от служебния финансов министър през уикенда наличност от 2 млрд. лева в бюджета на страната. Според него големият проблем е, че не е ясно за какво отиват средствата, какви са резултатите и как се взимат решенията. „За какви програми, каква е добавената стойност, как се управляват тези проекти, на кого се раздават, защо бюджетът работи за относително малък брой фирми, които стават супер богати – това са важните неща“, каза още той.
Според Дацов не трябва да се правят нови големи капиталови разходи с държавни средства.
„Много по-важно е да се запази стабилността, да се стои в рамките на 3% дефицит и да се обърне внимание на ефективността на тези разходи“, твърди финансистът.
По думите му на служебното правителство може да му се наложи да прави бюджет и ще бъде интересно как то ще се справи с наличните си ресурси.
„Предишното правителство не публикува макроикономическата рамка и тригодишната бюджетна прогноза. Защо и сегашният министър не ги публикува? На какво основание и как се движи процедурата за правенето на бюджета за следващата година?“, пита гостът.
За Дацов не е рано да се мисли по този въпрос и трябва вече да се дават указания от Министерство на финансите как ще се структурира бюджета, какви ще бъдат основните параметри. „Освен това никой не е отменил бюджетната процедура. На 14 април трябваше да излязат всички макроикономически документи, които са основата за правене на бюджет“, допълва той.
Данъчна ревизия за големите строителни фирми
Има въпросителни, които бяха изкарани около данъчната система, но спрямо последните 30 години нивото на събираемост е относително стабилно, коментира Дацов и предложи да се проверят средствата, които са били авансово раздадени на големите строителни фирми и свързани с тях лица.
„Усещането, че бяха платени аванси, защото след това някой няма да върне обратно парите, а сега предизборно някои си ги прибраха, виси в общество“, посочва Дацов и допълва, че трябва да има задължителна данъчна проверка за всички лица и фирми, които са получили подобни средства за последните шест месеца. “Дали не отиват за финансиране на избори, корупция? Няма голямо обяснение защо в един момент за нещо ненужно се раздават 40% от средствата предварително. Три фирми да получат 1,3 млрд. лв., както обяви министърът на финансите – за какво ви говори това нещо?“
Целия разговор, както и коментарите на Любомир Дацов за предложената от Европейската комисия промяна на данъчната система в съюза, вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да видите тук.