Планът за възстановяване не може да бъде поправен толкова бързо. Забавянето му може да доведе и до закъсняване на средствата, които ще постъпят в страната ни. Това прогнозира бившият заместник-министър на финансите Любомир Дацов пред Bulgaria ON AIR.
"Технически все още до нищо не може да доведе, защото в момента тече оценка на тези планове, които са внесени от Европейската комисия. Това ще продължи два месеца. След това ще има одобрение от Съвета на министрите. Но цялата тази процедура е свързана с нещо друго - този План няма обезпечение на европейско ниво, тъй като все още не е съратифициран от отделните страни членки, както и съгласието за създаването на облигации, с които да бъде финансиран Планът", обясни каква е процедурата, която трябва да измине всеки национален план, финансистът.
Дацов очаква в следващите два месеца да се изясни откъде ще дойдат средствата за страните членки на ЕС, които да попълнят Плана.
Финансистът посочи, че по процедурата поне два месеца ще бъдат издадени облигациите, които са огромно количество и за тях също е нужно време. Той подчерта, че „наводняването им на пазара може да доведе до техническо забавяне на покупките“.
"Съмнявам се преди края на годината да има възможност, дори одобрените планове, които са с възможност да станат през юли или август, да получат финансиране. Имаме гъвкавост, но това не означава, че това, което се случи до сега, е добро“, коментира Дацов.
Финансистът напомни, че планът е стратегически документ и по принцип се изработва поне за година и половина след много сериозни проучвания и анализи на силни и слаби страни и се съобразява с различни ограничения, които бяха приети.
"Планът трябва да отговаря на определен тип условия, като едно от тях е да я дигитализира, посочи Дацов и поясни, че целта е да направи света и самата икономика "по-зелена". - Всичко това трябва да бъде обвързано с останалите стратегии и стратегически документи в една страна, защото това е малка част от финансирането, което правителството трябва да отделя, за да постига своите цели.
По думите му самият План има много къс живот - той е за три години.
Бившият зам.-министър на финансите поясни, че в първата част планът цели да възстанови икономиките от кризата, а втората част, която е стратегическата – да промени структурата на икономиката и начина на живот на хората в Европа.
Финансистът отбеляза, че след изпълнението на плана европейската икономика трябва да стане по-конкурентоспособна и по-стабилна на предизвикателствата на новия свят.
„Планът трябва да бъде подкрепен с реални проекти“, посочи Любомир Дацов.
Според него обаче в последните години българската администрация е проблемна, вместо да е на по-високи нива като капацитет при оценка на проектите. Той смята, че за това са виновни политиците. "Политиците трябва да дават посоката на развитието у нас, а администрацията е тази, която трябва да има техническия капацитет да подготви нещата", е мнението на финансиста.
Дацов се съмнява, че в този си вид планът може да постигне целите си. Той съветва управляващите да се съобразят със съветите на експертите за промяна на документа, с които да се изчистят различни дефицити.
Той е на мнение, че могат да се променят проекти, които ще се реализират в следващите години.
Любомир Дацов препоръча да се преосмислят мерките и да се намалят разходите в бюджета, свързани с дефицита, които “скочиха между 25% и 32%“.
„Бюджетът има своите предизвикателства, които са структурни. През следващите години от традиционните 35% като дял на разходите по БВП бюджетът ще поддържа между 40-45% преразпределение, което означава, че се изтласква частният сектор, за да влязат публични средства, които не винаги са най-ефективни“, заяви той по повод състоянието на бюджета.
Финансистът препоръча да се помисли за оптимизация на разходите и мерките, вместо да се ревизира бюджетът.
Какви мерки трябва да предприемат управляващите? Как се усвояват европейските средства и може ли това да се промени след приемане на Плана за възстановяване? Какво е мнението на финансиста за Зелената сделка?
Вижте целия разговор във видео материала на Bulgaria ON AIR.