fallback

54% от българите предпочитат хибриден режим на работа

Близо половината българи планират да пестят през 2021 г., сочи проучване

23:05 | 20.04.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

COVID кризата направи личния живот на европейците и контакта с близки и приятели много трудни. От друга страна, хората откриха и високо оцениха удобството на онлайн финансовите услуги. Това показва изданието за 2021 година на „Обсерватория“ – голямото годишно проучване на финансовата група с акцент върху потребителското кредитиране в Европа BNP Paribas Personal Finance. В проучването „Безконтактните решения вземат контрол над живота ни“, проведено в 15 държави, от Harris Interactive са анкетирали онлайн над 14 хил. европейци в периода от 27 ноември до 8 декември 2020 г.

От изследването „Обсерватория 2021“ се разбира, че хората в България имат най-ниска оценка в ЕС за ситуацията в страната и за личното си положение. Първият показател е оценен с 3,6 от 10 възможни точки, което е понижение с 0,5 в сравнение с 2020 година. Това ниво е и под средното за ЕС от 4,7 точки. Близо до България е Испания с 3,9. Най-висока е оценката в Германия и Австрия – 5,7.

Възприятието за личното положение е малко по-добро – 4,7 точки. Този показател също спада в сравнение с 2020 година, когато беше 4,9 и е под средното за ЕС от 5,4. Унгарците имат същата оценка за личното си положение като българите, а най-високо то е оценено в Белгия – 6,3 точки.

Според проучването, само 21% от българите заявяват, че покупателната им способност е нараснала, но 42% възнамеряват да харчат повече, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 34%. През последната година броят на българите, които казват, че ще харчат повече, е намалял с 9 процентни пункта в сравнение с миналата година. Това е напълно нормално след повече от година криза, в която хората са по-внимателни по отношение на личния си бюджет.

Близо половината от българите (49%) планират да пестят, докато при европейците този дял достига 54%. Въпреки това нашите сънародници имат намерение да харчат повече (49%) спрямо средното за 15-те страни от ЕС - 42%. Фокусът е върху домашни стоки, ремонти, пътуване, почивка, като българите искат да се върнат към стандарта на живот преди пандемията.

Бъдещо потребление

На въпрос "Планирате ли през следващите 12 месеца да купувате", 30% от анкетираните са отговорили, че ще пазаруват стоки „Направи си сам“,  34% - смартфони, 39% - мебели, 46% ще заделят средства за ремонт. Най голям е делът на българите , които ще пазаруват потребителска техника и електроника – 55%, следвани от тези, които ще вложат пари в пътуване и развлечения - 49%.

„Обсерватория 2021“ очертава също положителните и отрицателните термини, използвани от хората за описание на новия начин на живот. Негативните определения са доминирани от думата „самота“, с която 43% от участниците в проучването асоциират безконтактния начин на живот. Цифрата за България е по-висока от средното за ЕС – 45%. Това директно кореспондира и с наблюдението, че според 75% от европейците тази реалност води до отслабване на личните връзки. На второ място е терминът „тъга“ с 31%, а на трето – „затруднение“ с 23%.

Положителните определения са „практичност“ с 20% от отговорите, „удобство“ – 17%, и „прогрес“ с 16%. Тези термини се отнасят най-вече към все по-широкото проникване на иновативни решения, които улесняват живота на хората, предоставят удобен дистанционен достъп до различни продукти и услуги и пестят време и пари.

Адаптация към новата реалност

Новото издание на „Обсерватория“ показва, че 40% от европейците използват безконтактните решения по собствено желание, а 60% заявяват, че са били принудени да възприемат тези решения заради новия начин на живот. Според повечето участници в проучването – 66% е лесно да се адаптират към безконтактните практики от лична гледна точка. В същото време 53% твърдят, че това е трудно за обществото като цяло.

По отношение на прилагането на дистанционната работа, 67% от хората казват, че то работи добре. Българите са под средното ниво за ЕС 53%. Интересно наблюдение е, че само 27% от сънародниците ни заявяват, че харесват да работят само от офиса, което е под средното от 37% за 15-те проучвани държави. Повечето българи – 54% предпочитат комбинацията от домашен и реален офис, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 41%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:27 | 14.09.22 г.
fallback