fallback

КВС Груп: С предлагането на точните услуги осигуряваме стабилност на клиентите

Порталът за Търговско финансиране е интуитивно за ползване решение за документарни операции, което спестява посещаване на банков офис, споделя Десислава Симеонова

12:30 | 08.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Десислава Симеонова е член на Кънтри тийма на КВС Груп за България, член на УС и Изпълнителен директор Корпоративно банкиране и МСП на ОББ. 

Симеонова има магистърска степен по право. Започва професионалното си развитие като стажант-юрист в Софийски градски съд. През 2000 г. е назначена като публичен изпълнител в Агенция за държавни вземания към Министерство на финансите. Впоследствие работи и като юрисконсулт към Правната дирекция и експерт към Инспектората на същата институция.

В периода 2004 – 2008 г . работи като юрист в Българска народна банка, управление „Банков надзор“. Присъединява към екипа на СИБАНК преди повече от 10 години на позиция „Корпоративен секретар“. След това последователно ръководи дирекция „Правно обслужване и методология“, а през 2016 г. става директор „Малки и средни предприятия“, постигайки отлични резултати в своя сегмент.

Какви са очертанията на коронакризата през вашата призма на изпълнителен директор "МСП и корпоративно банкиране" в ОББ?

В действителност предизвикателствата в контекста на разпространението на коронавируса в световен мащаб преобразиха, и то само за дни, живота на всички ни. Имам предвид не само промените в личния ни живот, но и промените, с които бизнесът трябваше да се справи - такива, с които никой от нас не се беше сблъсквал в досегашния си професионален опит. Никоя система не беше подготвена за това, въпреки че дигитализацията вече заемаше централно място в стратегията на много компании.  Наложи ни се да реагираме и да адаптираме дейността си към новата нормалност в изключително кратки срокове. За безпрецедентно кратко време взехме и изпълнихме решения, които осигуриха безопасността на нашите служители и клиенти. Именно в това се изразява, според мен, най-важната роля на една банка - да бъде доверен партньор за своите клиенти, които в различната ситуация закономерно промениха и своето поведение и очаквания.  

Как се промени профилът на бизнес клиентите и портфолиото на банковите продукти за тях през пандемичната 2020 г.? 

Несигурността и епидемичните мерки задържат потреблението и инвестиционните планове за по-дълъг период. В тази връзка през 2020 г., особено в началото, наблюдавахме свиване на ползването на оборотни средства от компаниите със занижена активност, отлагане на инвестиционните намерения. В отговор на променените нужди на нашите бизнес клиенти ОББ реагира и първи в България, съвместно с европейските и национални финансови институции предложихме специфични COVID програми- COSME COVID, InnovFin COVID и Jerеmie Trade Finance COVID. Общото при тях е, че покриват по-голям риск за банката в сравнение с традиционните продукти. Те отговарят на изискванията на една по-рискова ситуация, по-големи гаранции по кредитите, достигащи до 70-80%, ценови облекчения, удължени срокове и т.н. Друго общо е, че те са насочени към обезпечаване на повишените нужди на фирмите от засегнатите сектори от оборотни средства за поддържане на дейността им. През годината по COSME COVID, InnovFin COVID и Jerеmie Trade Finance COVID сме отпуснали близо 35,5 млн. евро на над 300 бизнес клиента. Компаниите повишиха използването и на продуктите за търговско финансиране, факторинг и други инструменти, свързани с покритието на риска. Предлагането на точните продукти и услуги, в точния момент, е от изключително значение в осигуряването на стабилност за клиентите ни, когато се изправят пред затруднение. Като доказателство, че успяхме да отговорим на нуждите на компаниите, е ръстът на бизнес кредитите в ОББ, който отчитаме към края на годината, и който дори изпреварва този на пазара. 

Какво причини кризата на ОББ и на част от клиентите? Направи ли ви по-консервативни в кредитирането и лихвената му цена за бизнеса?

Безпрецедентният период на бързоразрастваща се икономическа криза в резултат на глобалната пандемия нанесе редица поражения и върху нашата икономика. Най-силно засегнати останаха експортно ориентираните производства, туризмът и сферата на ресторантьорството, както и доставчиците им. Редица наши клиенти трябваше да се справят с много предизвикателства в променената среда. Ние в ОББ осъзнаваме важността на ролята ни на доверен партньор в този период. Стремим се да бъдем гъвкави, с постоянен контакт и индивидуален подход, да намираме най-добрите решения за подкрепа на предприемчивостта, солидарността и стратегическите трансформации на активните участници в икономиката. От друга страна, кризата се оказа възможност за неочаквано развитие и компании от секторите на хранително-вкусовата и опаковъчната индустрия, земеделските производители, складови и логистични бази, кетъринг, фармацевтичния и ИТ сектор все по-често имат нужда от инвестиционно финансиране, поради факта, че бизнес плановете им не са предвиждали толкова сериозно и концентрирано търсене на техните услуги и продукти. Наблюдаваме и редица компании, които променят бизнес модела си - фирми за организиране на събития се концентрираха в инвестиции за изграждане на инфраструктура за организиране на дигитални събития, ресторантьори и търговци се концентрираха в онлайн продажби и доставки по домовете и пр.

Споменахте, че бизнес клиентите ви са променили нагласите към банковите продукти по време на пандемията, как отговорихте на променените им очаквания?

Кризата, предизвикана от Covid-19, ускори процесите на дигитализацията във всички сфери на живота ни и бизнес процесите на компаниите. Знаехме, че това е бъдещето, но докато преди пандемията беше признак на иновативност, сега това е новата ни реалност. Клиентите вече очакват да получат пълната гама от обслужване, без да посещават банков клон. Още през 2019 г. нашите бизнес клиенти имаха възможност да осъществят връзка с банков експерт дистанционно, посредством ОББ Видео банкер. През годината онлайн проучване сред нашите клиенти показа, че близо 80% от компаниите разполагат с квалифициран електронен подпис (КЕП). Това ни мотивира още през есента на 2020 г. да въведем процес на подписване с КЕП на кредитни документи с нашите бизнес клиенти. Успяхме да създадем и първия по своя род в България портал за Търговско финансиране, базиран на дистанционно обслужване и изпращане на инструкции, подписани с КЕП.

Какви други услуги предоставихте на бизнес клиентите си в рамките на портала за Търговско финансиране?

Решението, което предложихме, се явява надграждане на функционалностите и услугите, предоставяни в онлайн банкирането на ОББ. ОББ Портал Търговско финансиране е онлайн базирана платформа, достъпна 24/7 за нашите бизнес клиенти. През нея клиентите ни могат да подават нареждания и инструкции, както и съпътстващите сделките по документарни разплащания, документи: проформа, поръчка, договор, текст на акредитиви или гаранция (както примерен, така и подписан от клиент). Всичко това улеснява работата на нашите клиенти и я прави изцяло електронна като елиминира необходимостта от подписване на хартия, принтиране, сканиране. Постарахме се да изградим едно интуитивно и удобно за ползване решение, чрез което те лесно, бързо и сигурно да извършват своите документарни операции, без да се налага да посещават банковия офис.

Как клиентите възприемат това решение?

Порталът за Търговско финансиране на ОББ се възприема изключително добре. Стартирахме в края на 2020 г. и от тогава бележим постоянни ръстове, като клиентите ни все повече го предпочитат и използват. Радваме се на тяхна положителна обратна връзка. Трябва да отбележа, че за нас е от изключително значение клиентската удовлетвореност и търсим решенията, които я повишават. Удовлетворени сме, че последователните ни действия в тази насока намират и международно признание като ОББ за трети пореден път е обявена за „Най-добрата банка за търговско финансиране в България“ от международното списание Global Finance, New York. Това бяха 21-ите поред годишни награди, с които се отличават най-добрите банки в областта на търговското финансиране от 102 страни по света. Признанието за работата на екипа ни е повече от мотивиращо.

С какво още е готова ОББ да отговори на предизвикателствата на момента?

Бизнес средата, в която работим, за съжаление остава трудно предвидима, но смея да твърдя, че сме добре подготвени за новите тенденции. Първата сред тях е свързана с желанието на клиентите ни да могат да получат цялата палитра от банкови и застрахователни продукти на едно място. Доказателство за стремежа ни да разширим гамата от стабилни, сигурни и напълно интегрирани финансови решения е наскоро обявеното придобиване на NN Пенсионно осигуряване и NN Животозастраховане от КВС Груп в България. Друга основна тенденция, която планираме да развием, е да увеличаваме броя на банковите услуги и продукти, достъпни през дигиталните канали на банката, като предоставяме удобство, добавена стойност и добро преживяване на нашите клиенти. Освен вече споменатите платформи за банкови транзакции, кредити и продукти на търговското финансиране, съвсем скоро бизнес клиентите ни ще достъпват изцяло онлайн и голяма част от продуктите и услугите, необходими в ежедневната работа на компаниите им. 

Разширяваме и палитрата от небанкови продукти през дигиталните ни канали. Един скорошен пример е електронната винетка, която може да бъде закупена в мобилното банкиране на ОББ. Стремим се да сме част от ежедневието на нашите клиенти като им бъдем полезни и доверени партньори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:38 | 14.09.22 г.
fallback