Парламентарната Комисия по бюджет и финанси прие на първо четене предложената от Министерски съвет актуализация на държавния бюджет за тази година. 13 депутати гласуваха "за", 6 бяха "против" и 1 "въздържал се", уточнява Агенция „Фокус“.
Предстои актуализацията да бъде разгледана от пленарна зала след 14.00 ч.
Максималният размер на държавния дълг, който може да бъде поет тази година, се увеличава на 10 млрд. лева от 2,2 млрд. лева. Кабинетът залага и дефицит в размер на 3,5 млрд. лева за тази година.
Увеличението на тавана на новия дълг е във връзка с очакваното неизпълнение на приходите, разходите около борбата с разпространението на коронавируса Covid-19, включително схемата 60/40 и увеличаването на капитала на Българската банка за развитие (ББР).
Разчетите при изготвения базов сценарий очертават неизпълнение на годишните прогнози по приходите в общ размер на около 2,44 млрд. лв., като ще бъдат засегнати основните данъци - ДДС, акцизи, корпоративни данъци, ДДФЛ, социално-осигурителни вноски и др. Нищо не е посочено обаче за алтернативните сценарии.
Във връзка с изпълнението на схемата 60/40 за компенсиране на работодателите се увеличава трансферът по бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за фонд „Безработица“ ДОО в размер на 1,43 млрд. лв., в т.ч. 1 млрд. лв. за допълнителни разходи и 430 млн. лв. за компенсиране на очаквано неизпълнение на приходите по бюджета на ДОО.
Заедно с възможността за издаване на държавни гаранции по заемни споразумения за финансиране на Българската банка за развитие в размер до 700 млн. лева, общата сума, предлагана при корекция на бюджета е 4,2 млрд лв.
Според финансовия министър Владислав Горанов се очаква спад на БВП от 3% в реално изражение през текущата година, който ще е видим в почти всички компоненти на БВП, изчислен по метода на крайното търсене, а именно - потребление на домакинствата, частни инвестиции и износ на стоки и услуги.
В актуализацията на бюджета видях възможността за един сериозен ликвиден буфер и отговорните народни представители ще подкрепим правителството. Така председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова коментира актуализацията. "Видях изключително консервативен подход от страна на министерството, на правителството за оценяване на спада на приходите и ръста на разходите. За мен това е правилният подход. Ние сме съвсем отскоро в извънредно положение. Няма как да си позволим да не оценяваме консервативно спада", каза още Стоянова, цитирана от Агенция „Фокус“. Тя обърна внимание и на гаранциите за подкрепа на бизнеса и хората." Не бива да забравяме ,че 200 млн., с които ще бъде капитализирана Българската банка за развитие, ще бъдат из ползвани за гаранции за безлихвените кредити на физическите лица, които са останали без работа и на самоосигуряващите се лица. Това е още една възможност, използвайки финансовите инструменти за подкрепа както на населението, така и на фирмите", допълни още Менда Стоянова.
Смятам за по-удачна стратегията преди да се наложи зануляване на фискалния резерв да поддържаме достатъчни фискални буфери. Това каза министърът на финансите Владислав Горанов в отговор на Румен Гечев от БСП по време на дебата в ресорната комисия. Според Гечев резервът от 5 млрд. лв. се пазел, за да се дават на кметове и общини на ГЕРБ, тъй като наближават избори.
ДПС ще подкрепи внесеното изменение на Закона за държавния бюджет. "Ние ще подкрепим така внесеното изменение на Закона за държавния бюджет. Имаме много аргументи. Ще се опитам да кажа по-голямата част от тях. Първо, в условия на тази криза, ние отказваме да бъдем несъпричастни с останалите институции на страната. Искаме институциите да изглеждат максимално единни в подкрепата си за хората и бизнеса в тази ситуация и ще дадем своя принос. Това относно политическата част на нашите мотиви", каза по време на дебатите Йордан Цонев от ДПС.