95% от хората влизат, за да си гледат сметките и трансакциите, показва американско проучване на Federal Reserve, но мобилното банкиране се изкачва с една стъпка напред като се превръща в платежен инструмент и предоставя електронна идентичност. Мобилното банкиране е най-бързо развиващият се пазар и вече една трета от клиентите са мобилни, показва анализът. Тенденция в пазара е много от услугите да са дигитални и в тях банките все повече да се конкурират като си сътрудничат с финтех компаниите.
Ако допреди няколко години 5% от клиентите са ползвали мобилно банкиране, сега една трета от тях са активни потребители, което може да се сравни с населението на един малък град, който по 10-15 пъти месечно влиза в приложението си за мобилно банкиране. Това е причината и да се пристъпи към добавянето на различни функционалности и приложения по пътя към това телефонът да се превърне в портфейл.
Нова функционалност
„Идеята е с едни клик да се осигури сигурност за клиента и банката", посочи проф. д-р Георги Димитров, собственик на Евротръст Технолъджис и член на съвета на директорите на финтех компания Evrotrust. „Доверителното удостоверение е оригинална услуга, разработена в България“, посочва той.
Тя е стъпка към интегрирането на повече услуги в мобилното банкиране и начин за разнообразяване на каналите на дистрибуция на продукта, посочиха на свой ред от Уникредит Булбанк.
"Целта не е да увеличим кредитирането, а да добавим удобство за потребителите", посочи Теодора Петкова, главен изпълнителен директор на банката. По данни на институцията в 95% от случаите потребителите ползват електронното банкиране предимно като информационна услуга – за проверка на наличност по сметка и в по-редки случаи за превод на пари и плащане на битови сметки, докато новата услуга им дава повече възможности да банкират през телефона. Според нея повече от 10% от клиентите ще се възползват от новата услуга.
Да банкираш по света Според проф. Димитров целта на отдалеченото банкиране е да се идентифицира клиента и да се издаде сертификат и електронен печат, който се получава като push нотификация за верифициране на данните от нея в системата.
По думите на Джакомо Волпи, заместник председател на управителния съвет, директор Банкиране на дребно на УниКредит Булбанк, клиенти засега на приложението са млади специалисти, които получават заплатите си в УниКредит Булбанк, а предложението от банката идва след като наличността по сметките падне под определен лимит от 150-200 лева. Профилът на получателите на овърдрафта е те да са коректни кредитополучатели , като използват сумата краткосрочно. Заемът е между 500 лева и 2,5 хил. лева, а лихвите са като при стандартния овърдрафт.
„Целта на нововъведението е да прерасне в потребителско кредитиране“, прогнозира той и информира, че след време то може да се превърне в спестовен план.
Овърдрафт за пет минути
Клиентът получава дигитална оферта за лимит на овърдрафта, след което сканира лице и гръб на личната си карта и получава електронен подпис за подписване на предложението.
„Данните отиват в МВР, където се прави биометричен анализ – проверява се биометрията не лицето в 3D изображение и дали то действително е пред телефона. Процесът е сертифициран по Закона за електронната сертификация,“ посочи проф. Димитров.
Той обясни, че електронният подпис може да се използва за различни видове плащания, включително и в Националната агенция за приходите. За клиентите на банката това е безплатно, но когато е се използва за лични цели специалната тарифа е за 2 лева месечно, а за адвокати и счетоводители- 5 лева.