Просрочените задължения на общините към края на юни са 132,1 млн. лв., които са формирани от 131 общини, съобщиха от Министерството на финансите. Общините с просрочия представляват 49,4 на сто от общия брой общини. 134 общини завършват второто тримесечие на 2019 г. без просрочени задължения по бюджета си.
Сравнено със същия период на миналата година, намаление на просрочените задължения отчитат 31,3 на сто или 83 общини, като общият размер на реализираното от тях намаление е приблизително 32,0 млн. лева. В същото време 50 общини увеличават просрочените си задължения в рамките на една година общо с 26,7 млн. лева. В делегираните от държавата дейности просрочените задължения са в размер на 2,4 млн. лв. и съставляват около 2% от размера на просрочените задължения по бюджетите на общините. Общинският дълг и общинските гаранции към 30 юни възлизат на 1,3 млрд. лв., в т.ч. 602,7 млн. лв. вътрешен (43,5 на сто) и 782,6 млн. лв. (56,5 на сто) външен дълг.
Голяма част от общинския дълг и общинските гаранции в размер на 1,169 млрд. лв. (84,5 на сто), са предназначени за финансиране на инвестиционни проекти. Дългът на Столична община формира 52% от общия размер на дълга.
Анализът на данните в края на второто тримесечие на 2019 г. спрямо края на 2018 г., както и спрямо същия период на 2018 г., показва, че средният дял на приходите в общите постъпления за страната нараства до 39,41% спрямо 36,65% в края на 2018 г., като остава по-нисък и спрямо същия период на миналата година, когато е 41,95%. Броят на общините, които отчитат дял на приходите от общите постъпления, по-висок от средния за страната, е 38 и за трите разглеждани периода. Приходите превишават разходите за местни дейности към края на второто тримесечие на 2019 г. при 20,4 % от общините или при 54 общини, наблюдава се намаление спрямо същия период на миналата година, когато са били 77. В края на 2018 г. този резултат се наблюдава само при 8,3% или 22 общини, уточняват от финансовото министерство. Средното за страната равнище на размера на дълга, като процент от планираните приходи, изравнителна субсидия и други трансфери за местни дейности от Централния бюджет, спада до 47,40% спрямо 49,41% година по-рано, но остава по-ниско спрямо края на 2018 г., когато е 50,25%. Бюджетното салдо на общините на национално ниво се запазва положително и през трите наблюдавани периода.
По отношение на просрочените задължения при девет общини (всички без община Велинград), със съгласуван план за оздравяване през 2017 г., се наблюдава намаление на размера на просрочените задължения от началото на изпълнението на плана за финансово оздравяване. Общините Симитли, Видин и Мизия спазват утвърдените програми за изплащане на просрочените задължения, т.е. тези общини са разплатили предвидените за погасяване просрочени задължения с предоставения от централния бюджет заем и погасяват просрочия с реализиран ефект от заложените в плана мерки. При останалите 6 общини просрочията намаляват, като намалението е в по-малък размер от заложеното в съгласувания план за финансово оздравяване. След отпускане на безлихвения заем за изпълнение на плана за финансово оздравяване през м. август 2018 г. община Стамболово е разплатила заложените за погасяване с него задължения, но не изпълнява съгласувания график за погасяване на просрочени задължения.
При осем общини (всички без общините Велинград и Септември) с отпуснат заем през 2017 г. в края второто тримесечие на 2019 г. спрямо края на 2016 г. има намаление на задълженията за разходи. Задълженията за разходи намаляват и при община Стамболово. При общините Симитли, Белово, Велинград, Перник и Сливен се наблюдава намаление на размера на ангажиментите за разходи към края на второто тримесечие на 2019 г. спрямо края на 2016 година. Ангажиментите за разходи намаляват и при община Стамболово. Шест общини към 30 юни 2019 г. отчитат положително бюджетно салдо (без Симитли, Септември, Мизия, Велинград и Стамболово).
Размерът на наличните в края на юни 2019 г. задължения за разходи по бюджетите на общините към годишния размер на разходите на общините намалява до 3,6% (при 3,6% към 30 юни 2018 г. и 6,7 % към 31 декември 2018 г.). Броят на общините, превишаващи средните нива за страната, е 75, при 82 за същия период на миналата година и 68 към края на 2018 година. Към 30 юни 2019 г. в 17 общини задълженията за разходи към годишния размер на разходите превишава 15 на сто (при 20 общини за същия период на миналата година и 22 към 31 декември 2018 г.).
От финансовото министерство уточняват, че усилията им продължават да бъдат в посока подобряване на ефективността на управление на общинските бюджети. От ведомството препоръчват на местната власт да приема и изпълнява оздравителни планове при наличие не само на три или повече от показателите по чл. 130а от Закона за публичните финанси (ЗПФ), но и при индикации за достигане на критичните стойности по един или повече от всички наблюдавани показатели. Така те ще преодолеят и елиминират своевременно риска да нарушат фискалните правила и параметри по ЗПФ.
Така например към края на второто тримесечие на 2019 г. общините Девин, Неделино и Чепеларе нарушават разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ, съгласно която не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с норматива.