Предприятията с приходи от продажби над 16 млн. лв., стойност на активите по баланс над 8 млн. лв. и персонал от над 50 души (за които са налице поне 2 от трите критерии), и чиито продажби в брой са под 5% от приходите, ще могат да изберат да ползват и софтуер за управление на продажбите (СУПТО), който създава стандартизиран одиторски файл. Това съобщиха от Националната агенция по приходите (НАП).
Компаниите, избрали новата възможност, могат да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18 до края на март 2020 г. е записано в проект за изменение на наредбата, публикуван за обществено обсъждане от Министерството на финансите. Тези предприятия ще трябва да изпращат в НАП стандартизирания си одиторски файл веднъж годишно.
Мотивите за предложението са свързани с голямата сложност на комплексните системи за управление на търговската си дейност (ERP системи), с факта, че тези предприятия имат малък дял на продажби в брой и необходимостта от сложна и изискваща време доработка на системите. Ниският дял на плащанията в брой в комбинация със заложените икономически критерии обуславя и по-ниския данъчен риск за тези компании.
Поради голямото разнообразие на софтуерите, използвани в онлайн търговията, възможност да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18 до края на март 2020 г. ще получат и електронните магазини, които не използват друг софтуер за управление на продажбите, освен софтуера на електронния магазин.
Предлага се промяна и в срока за търговците, регистрирани или нерегистрирани по ДДС, които използват софтуер за управление на продажбите (СУПТО), които да приведат в съответствие дейността си до 31 януари 2020 г.