Идеята на „бонус-малус“ системата е да коригира поведението на водачите на автомобили, а не да балансира сумите, които застрахователите събират. Комисията за финансов надзор (КФН) не би трябвало да има отношение към нея. Това каза д-р инж. Богдан Милчев от управителния съвет на Института за пътна безопасност, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria.
„Системата има много съществен ефект. Тя намалява пътнотранспортните произшествия с до 30% още през първата година след въвеждането ѝ“, посочи експертът.
Според него законодателят трябва да помисли кои институции трябва да са ангажирани с въвеждането на системата и последващата ѝ работа, като застрахователните компании също трябва да вземат отношение към темата.
„Застрахователите трябва да приложат системата без това да ги касае от гледна точка на финансите – след въвеждането ѝ те трябва да събират същите суми, както и в момента, като вноските на изрядните шофьори просто да бъдат намалени за сметка на тези на провинилите се“, смята Милчев.
Той отбеляза, че сключването на застраховка "Гражданска отговорност“ е задължително, а застрахователните дружества не могат и не би трябвало да реализират печалби от нея.
„Застрахователите имат до 20% разходи от застраховките „Гражданска отговорност“, които дават на брокерски компании в най-общия случай, а всичко останало е за фонд, с който трябва да се изплащат обезщетения. „Гражданска отговорност“ е просто възможност за застрахователните компании да развиват брокерски мрежи, чрез които да предлагат останалите си продукти“, каза експертът.
По думите му част от предложенията на Института за пътна безопасност, свързани с въвеждането на „бонус-малус“ системата, включват собствениците на автомобили да декларират кой ще управлява колата, като на тази база да се определя колко рисков е водачът.
Вижте целия разговор във видео материала.