Поголовното укриване на обороти от страна на фирмите, които използват софтуер за регистриране на търговските си приходи, ощетява хазната с 330 млн. лв. годишно.
Това обяви говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
“Основната цел на промените в в Наредба Н - 18 на НАП е да се елиминират възможностите за манипулиране на фискалните устройства, които са в експлоатация в момента", посочи той. "Поради тази причина промените в наредбата на НАП за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти изискват от търговците, които ползват едновременно фискално устройство и софтуер, веднага да се свържат с разработчиците на софтуерни продукти и с производителите на фискални устройства поради кратките срокове, зададени за промените в софтуера за отчитане на продажбите в наредбата.”
Бъчваров съобщи, че всяко нарушение, установено от последните проверки на търговците в зимните курорти, е било с използване на търговски софтуер. Най-честите нарушения са неотчитане на оборотите, използване на софтуер с цел укриване на приходи, издаване на фалшиви касови бележки.
Бизнесът е притеснен относно промените и сроковете за тяхното въвеждане, но промените не са в сила от 1 януари т.г., а от 28 септември 2018 г., а правилата, които законът регулира, са в сила вече повече от година.
"Най-важният въпрос е, че всички регистрирани по ДДС компании, ако използват софтуер за отчитане на продажбите, трябва да го сменят. Същото се отнася в значителна степен и за всички фискални устройства и фискални принтери, които тези, регистрирани по ДДС компании, използват", съветва специалистът. "Промените засягат половината от регистрираните в страната фискални устройства. Разходите не са само за смяната на фискалните устройства, а и за промяната на софтуерите, които регистрират и управляват продажбите в търговските обекти.”
Росен Бъчваров напомни, че от 1 април 2019 г. няма да се допуска в един търговски обект да има допълнително и софтуер с компютър, през който се управляват продажби и отделната, независима употреба на касов апарат.
“Тези две системи трябва да работят задължително заедно. По-скъпата работа е замяната на софтуера. По първоначални сметки става дума за около 40 млн. лева преки административни разходи за бизнеса, а тази сума може и да е по-голяма, доколкото софтуер за управление на продажбите се използва вече почти навсякъде. Той има видими предимства, но понякога улеснява неплащането на данъци, което НАП изчислява на около 330 млн. лева годишно", коментира говорителят на НАП.
Съветът на Бъчваров е всяка такава компания веднага да се свърже с производителя на софтуер и с производителя на фискалното устройство, сервизната фирма, която го е доставила, за да провери какво и кога трябва да се направи, за да за следващите 89 дни да бъдат изпълнени новите изисквания.
“Регулацията на електронните магазини, която се въвежда през тази година, се отнася до професионални търговци, които редовно продават стоките си чрез интернет. Такава досега не е имало, коментира той и допълни, че всички магазини, които сега започват дейност, имат задължението да подадат информация предварително в приходната агенция.
Росен Бъчваров информира, че продажбите в социалните мрежи, които не са електронни магазини, не са засегнати от регулацията на НАП, но минават през посредничеството на куриерските компании.
“Ако някой премине от електронен магазин към търговия във Facebook, има начини да бъде контролиран", заяви той.
Бъчваров обясни, че всеки, който изтегли приложението на НАП, може да проследи дали касовата бележка, която получава в търговския обект, е истинска, и да си я регистрира, за да спечели евентуално награда от лотарията на НАП.
Още по темата вижте във видео материала.