С трудно събран кворум и в напрегната обстановка депутатите най-после приеха окончателно част от промените в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), в преходните и заключителните разпоредби на който са събрани измененията за догодина на всички данъчни закони.
Най-сериозната корекция е в Закона за местните данъци и такси, където не просто се променят ставките, а целият модел на облагане. Идеята е да се премине плавно към екологично двукомпонентно облагане на автомобилите. Според БСП обаче промяната на модела не е част от предизборната програма на ГЕРБ и Обединените патриоти и поради тази причина кабинетът няма да оцелее до Нова година. Според социалиста Георги Свиленски управляващите не си изпълняват ангажиментите. „Лишете се от тези милиони, защото ежедневно давате поводи на хората да не ви вярват. Помислете за стабилността на правителството. С тези действия няма как да издържите и до Нова година“, заяви той. От БСП са категорични, че увеличението на данъка ще бъде с над 50%.
От ГЕРБ се защитиха, че промяната в данъка за МПС не е санкция към по-старите автомобили, а към тези, които замърсят околната среда и въздуха. Според депутата от ГЕРБ Александър Иванов от БСП дълбоко не разбират промяната, заложена в Закона за корпоративното подоходно облагане за данъка за автомобилите. „Предвижда се размерът на данъка да се обвързва не само с мощността на двигателите, а и с екологична норма. Данъкът не се увеличава, не се цели увеличение на приходите в общинските бюджети“, заяви депутатът от ГЕРБ. Иванов е категоричен, че мярката не е фискална, а екологична и здравна.
Иначе, средно с 30% ще се повиши данъкът на колите със сертификат ЕВРО 1, 2 и 3. Това засяга 2,4 млн. коли. За по-мощните автомобили налогът остава по-висок, но в сравнение с досегашния ще има намаление от около 10-20% на най-екологичните автомобили от категория ЕВРО 6. Въвеждането на екологичния компонент компенсира донякъде досегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха далеч повече, въпреки че превозните им средства замърсяват въздуха най-малко.
Автомобилите с газови уредби пък няма да имат данъчни облекчения, както предлагаха от патриотите. Искането на ДПС налогът да се плаща там, където колата се кара, а не по адресна регистрация също отпадна. Данъкът за колите стана повод между „Атака“ и ГЕРБ да прехвърчат искри. Депутати от Атака предложиха колите до 3,5 тона, но с газова уредба да плащат с 50% по-нисък данък. Искането не получи подкрепа.
Прехвърлянето на собствеността върху МПС пък вече ще става след проверка за платен данък върху него в система в Министерството на финансите. Ще се изисква и декларация от прехвърлителя, че няма непогасени други данъци, свързани с превозното средство. Проверката за платен данък ще може да се извърши и с документ, издаден или заверен от общината.
Сред важните промени е и това, че от догодина нотариусите ще бъдат задължени да докладват в общините за всяка сделка с недвижим имот или моторно превозно средство. В 7-дневен срок те трябва да уведомят какъв данък за придобиване е платен и върху каква сума. Целта, според МФ, е да се осигури на общините своевременна и точна информация на каква цена се сключват имотни сделки и продажби на автомобили, която после да се използва като база за определянето на годишните данък сгради и данък МПС.
Относно имотите и отстъпката, която се ползва при основно жилище, то тя ще се ползва само за едно основно жилище, а не както е сега – за няколко, ако са в различни общини, решиха още депутатите.
Промените влизат в сила от 1 януари догодина.
След като миналата седмица левицата разводни дебатите по приемането на второ четене на данъчните промени с опит да се премахне плоският данък, днес от БСП отново запяха старата песен за диференцирано ДДС. Обсъждането на по-ниски ставки за лекарствата и хляба „изяде“ близо час от заседанието, без разбира се да се чуят обективни доводи в подкрепа на различните ставки. Според БСП подобна мярка би намалила значително цените на лекарствата и на хляба, който бил непосилно скъп за бедните. Само че повече от 20 години след процеса по преминаване към пазарна икономика, от партията на Корнелия Нинова трябваше да са разбрали, че не данъците са основният инструмент, който може да влияе на ценообразуването. Примери има много, но най-показателният е може би този с акциза върху кафето, премахването на който изобщо не доведе до спад в цената.
Според социалистът Румен Гечев в 26 страни от ЕС има диференцирани ставки. От БСП обаче пропускат да отбележат, че подобен модел е труден за администриране и създава сериозни предпоставки за злоупотреби. Особено в страна като България.
Основният мотив на мнозинството да отхвърли искането на БСП бе, че от левицатан ямат никаква гаранция, че намаляването на ДДС ще свали и цените, а грижата за бедните хора преминава през социалната политика, не през ДДС.
Следващите промени от ЗКПО бяха гласувани без дебати. Не се стигна и до обсъждане на повишение на съществуващите прагове за одит на малки и средни фирми, както настояваше бизнесът.
С промените в ЗКПО беше гласувано и някои административни структури в Агенция “Митници” да бъдат закрити. В Централното митническо управление ще бъде създадена главна дирекция, която да поеме част от дейностите, които досега се осъществяват от всяка регионална митница. Така ще бъдат спестени средства, пише в мотивите към законопроекта. Наред с това ще бъдат създадени нови териториални структури на Агенция "Митници", за да се засили контролът по места.
Друга промяна е свързана с облекчение за фермерите, които ще могат да подават електронно декларации по Закона за данъците върху доходитена физическите лица (ЗДДФЛ).
Предвидено е още и подаваната информация от работодателите, изплатили доходи от трудови правоотношения на лица, които са местни за друга държава членка на ЕС, да се осъществява само по електронен път.
С това всички текстове бяха окончателно приети. Предстои законът да бъде обнародван в Държавен вестник.
Дебатите в залата продължават до гласуването на първо четене на Закона за държавния бюджет.
* Допълнено с последните гласувани текстове.
преди 6 години Това не е наказание, а е възможност която се предоставя на хората със стари и замърсяващи автомобили да се включат финансово в екологични инициативи като заплатят повече пари. А ако не искат да плащат повече, ами да си вземат по-нов автомобил. Но в този сайт само комунисти се въдят дето само ни критикуват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Герберугите за пореден път наказаха по бедната част от населението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Въпроса е тази санкция как ще стимулира някой със стар автомобил да си купи нов? Дали 95% от каращите стари автомобили не искат да ги сменят с нови, но..... нямат финансовите възможности за това отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години От ГЕРБ се защитиха, че промяната в данъка за МПС не е санкция към по-старите автомобили, а към тези, които замърсят околната среда и въздуха.-----------------------------------Ами не е вярно!Ако принципа е данъка да е според замърсяването, то бензиновите коли трябва да има поне 2 пъти по-нисък данък от дизелите.Бензинова кола на над 15 г., т.е. без никакво ЕВРО, замърсява по-малко от дизел с ЕВРО 3! отговор Сигнализирай за неуместен коментар