С трудно събран кворум и в напрегната обстановка депутатите най-после приеха окончателно част от промените в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), в преходните и заключителните разпоредби на който са събрани измененията за догодина на всички данъчни закони.
Най-сериозната корекция е в Закона за местните данъци и такси, където не просто се променят ставките, а целият модел на облагане. Идеята е да се премине плавно към екологично двукомпонентно облагане на автомобилите. Според БСП обаче промяната на модела не е част от предизборната програма на ГЕРБ и Обединените патриоти и поради тази причина кабинетът няма да оцелее до Нова година. Според социалиста Георги Свиленски управляващите не си изпълняват ангажиментите. „Лишете се от тези милиони, защото ежедневно давате поводи на хората да не ви вярват. Помислете за стабилността на правителството. С тези действия няма как да издържите и до Нова година“, заяви той. От БСП са категорични, че увеличението на данъка ще бъде с над 50%.
От ГЕРБ се защитиха, че промяната в данъка за МПС не е санкция към по-старите автомобили, а към тези, които замърсят околната среда и въздуха. Според депутата от ГЕРБ Александър Иванов от БСП дълбоко не разбират промяната, заложена в Закона за корпоративното подоходно облагане за данъка за автомобилите. „Предвижда се размерът на данъка да се обвързва не само с мощността на двигателите, а и с екологична норма. Данъкът не се увеличава, не се цели увеличение на приходите в общинските бюджети“, заяви депутатът от ГЕРБ. Иванов е категоричен, че мярката не е фискална, а екологична и здравна.
Иначе, средно с 30% ще се повиши данъкът на колите със сертификат ЕВРО 1, 2 и 3. Това засяга 2,4 млн. коли. За по-мощните автомобили налогът остава по-висок, но в сравнение с досегашния ще има намаление от около 10-20% на най-екологичните автомобили от категория ЕВРО 6. Въвеждането на екологичния компонент компенсира донякъде досегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха далеч повече, въпреки че превозните им средства замърсяват въздуха най-малко.
Автомобилите с газови уредби пък няма да имат данъчни облекчения, както предлагаха от патриотите. Искането на ДПС налогът да се плаща там, където колата се кара, а не по адресна регистрация също отпадна. Данъкът за колите стана повод между „Атака“ и ГЕРБ да прехвърчат искри. Депутати от Атака предложиха колите до 3,5 тона, но с газова уредба да плащат с 50% по-нисък данък. Искането не получи подкрепа.
Прехвърлянето на собствеността върху МПС пък вече ще става след проверка за платен данък върху него в система в Министерството на финансите. Ще се изисква и декларация от прехвърлителя, че няма непогасени други данъци, свързани с превозното средство. Проверката за платен данък ще може да се извърши и с документ, издаден или заверен от общината.
Сред важните промени е и това, че от догодина нотариусите ще бъдат задължени да докладват в общините за всяка сделка с недвижим имот или моторно превозно средство. В 7-дневен срок те трябва да уведомят какъв данък за придобиване е платен и върху каква сума. Целта, според МФ, е да се осигури на общините своевременна и точна информация на каква цена се сключват имотни сделки и продажби на автомобили, която после да се използва като база за определянето на годишните данък сгради и данък МПС.
Относно имотите и отстъпката, която се ползва при основно жилище, то тя ще се ползва само за едно основно жилище, а не както е сега – за няколко, ако са в различни общини, решиха още депутатите.
Промените влизат в сила от 1 януари догодина.
След като миналата седмица левицата разводни дебатите по приемането на второ четене на данъчните промени с опит да се премахне плоският данък, днес от БСП отново запяха старата песен за диференцирано ДДС. Обсъждането на по-ниски ставки за лекарствата и хляба „изяде“ близо час от заседанието, без разбира се да се чуят обективни доводи в подкрепа на различните ставки. Според БСП подобна мярка би намалила значително цените на лекарствата и на хляба, който бил непосилно скъп за бедните. Само че повече от 20 години след процеса по преминаване към пазарна икономика, от партията на Корнелия Нинова трябваше да са разбрали, че не данъците са основният инструмент, който може да влияе на ценообразуването. Примери има много, но най-показателният е може би този с акциза върху кафето, премахването на който изобщо не доведе до спад в цената.
Според социалистът Румен Гечев в 26 страни от ЕС има диференцирани ставки. От БСП обаче пропускат да отбележат, че подобен модел е труден за администриране и създава сериозни предпоставки за злоупотреби. Особено в страна като България.
Основният мотив на мнозинството да отхвърли искането на БСП бе, че от левицатан ямат никаква гаранция, че намаляването на ДДС ще свали и цените, а грижата за бедните хора преминава през социалната политика, не през ДДС.
Следващите промени от ЗКПО бяха гласувани без дебати. Не се стигна и до обсъждане на повишение на съществуващите прагове за одит на малки и средни фирми, както настояваше бизнесът.
С промените в ЗКПО беше гласувано и някои административни структури в Агенция “Митници” да бъдат закрити. В Централното митническо управление ще бъде създадена главна дирекция, която да поеме част от дейностите, които досега се осъществяват от всяка регионална митница. Така ще бъдат спестени средства, пише в мотивите към законопроекта. Наред с това ще бъдат създадени нови териториални структури на Агенция "Митници", за да се засили контролът по места.
Друга промяна е свързана с облекчение за фермерите, които ще могат да подават електронно декларации по Закона за данъците върху доходитена физическите лица (ЗДДФЛ).
Предвидено е още и подаваната информация от работодателите, изплатили доходи от трудови правоотношения на лица, които са местни за друга държава членка на ЕС, да се осъществява само по електронен път.
С това всички текстове бяха окончателно приети. Предстои законът да бъде обнародван в Държавен вестник.
Дебатите в залата продължават до гласуването на първо четене на Закона за държавния бюджет.
* Допълнено с последните гласувани текстове.
преди 5 години А какво им има на 20-годишните ако са направени както трябва, може би желязото им остарява за 20 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не искам колите които се карат наистина да са екологични, защото това има здравен аспект както се казва статията. Щом 20 годишните ни тровят по малко такива ще трябва да караме, но предлагам да си ги произвеждаме нови с технологията от преди 20 години. Такива са възможностите на тази технология с ДВГ. На Тойота Старлет имат едно малко моторче което не е много мощно, но е с много дълъг живот защото е адски чисто..наистина екологично чисто и емисиите които ще избълва в атмосферата за 1 милион километра са по малко от тези на съвременните резачки за 100 000 км. Трябва да се облага с еко данък - VVT, 16 клапана, турбина - те също работят в режими в които бълват отрови понеже турбините са и инертни. Класиката е най чиста екологично и най издръжлива откъм пробег, така се получава защото тези МРЪСНИ мотори правят и много нагари които здраво ги шкурят и те бързо се износват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Почти: https://***/2qyO5Nf отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Има ли Uber в БГ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Хахах, е ти кво искаш да караш една кола 20 години ли?! Ми нали целия запад с БВП от стотици милиони милиарди ще фалира?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години кредит за кола ~30% от 1500 е 500, кажи го 400 на месец си купуваш чисто ново опелче. Е за беенве ще трябват повечко, ама то пък беенвето не е за всеки, нали ;-).И сметката е с наем на жилище. Ако искаш повече - бачкаш повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Тези които ми кликат минуси ако са се набутали с новите коли колкото и минуси да ми нащракат колите им са си точно това което описвам. Еко е с един разпределителен вал, без вариация на времето на отваряне на всмукателните клапани с цел пълнене на повече въздух и повече гориво което няма да изгори добре. А това че са еднодневки си личи щом мотора е направен да се сваля за да му се смени верига просто той е толкова износен вече като дойде време да се изнси веригата на 100 хиляди че е за скраб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ако наистина някой иска в България да се карат екологични автомобили то трябва да си ги произвеждаме - такива със старите нефорсирани мотори, без VVT, без пълнене на гориво като при състезателни автомобили и без 16клапана - те помагат за пълнене на повече горивовъздушна смес и качват мощността но в екологично отношение са направо тровещи. И най важното повече автомобили конвертирани на пропанбутан и метан. Защото никой не ги тества и всички си мълчат, много лесно се хващат емисиите им от въглероден оксид които са много по високи от тези на автомобилите с нефорсирани мотори от старото поколение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години В новите автомобили се използват технологии които ограничават експлоатационния им живот до 5 години или 100 хиляди километра пробег. Проблема е че това бързо износване още след първата година превръща автомобила в много неекологичен, ситуацията е трагична и затова само от ниските брандове колите стават понеже моторите им не са изчислени да се износват бързо. А иначе пак се подправят тестове на автомобили, както писах на едва 20-30 хиляди пробег и емисиите започват да стават като на старите на 200 - 300 хиляди, лошото е че при тях след следващите 20-30 хиляди замърсяването вече надхвърля в пъти това на старите. На мен дори ми е интересно че работят при такава жестока консумация на масло, очевидно производителите са станали факири. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години чак пък инициатива, според мен нещата са по прости ... боци иска още! много крадци са на клона и не стига, за това се вдигат данъците масово. догодина пак ще се вдигнат и така докато има кой да снася отговор Сигнализирай за неуместен коментар