Всеки клиент ще може да провери до пет минути дали покупката му е отчетена от служителите на Националната агенция за приходите (НАП).
Това съобщиха от приходното ведомство, като уточниха, че това е част от промените в Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, които бяха обнародвани в Държавен вестник в петък. Конкретно тази част от наредбата влиза в сила през юни догодина. В момента отчетите се подават веднъж месечно на база обобщени данни за деня.
Припомняме, че работодателските организации се обявиха против промените с мотива, че те ще доведат до необосновано повишаване на административната тежест и разходите на бизнеса. Според Българска стопанска камара измененията не кореспондират с поставените цели и са неприложими в някои браншове.
Съгласно новите изисквания информацията за всяка покупка, платена в брой, с чек, ваучер, дебитна или кредитна карта, или с други заместващи парите платежни средства, ще трябва да се изпраща до пет минути към сървърите на НАП. На всяка касова бележка трябва да има и двумерен баркод (QR код). След сканирането му всеки един клиент ще може да провери дали данните за неговата покупка са изпратени и отчетени в НАП, както и ако това не се е случило – да подаде автоматично сигнал за това. По този начин данъчните очакват да се засили гражданският контрол и да се подобри финансовата дисциплина на търговците при отчитане на оборотите.
Промените предвиждат също, че няма да се допуска издаването на други служебни бонове освен изрично дефинираните в наредбата. Предвидени са и други промени, свързани с изисквания към софтуера за управление на продажбите, които използват някои фирми, за да автоматизират издаването на платежни документи.
Всички регистрирани по ДДС фирми ще имат срок до края на март 2019 г. да приведат дейността си съобразно изискванията на наредбата. Срокът за всички останали, включително бензиностанциите, е до края на юни 2019 г., а за тези, които използват интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност – до края на 2019 г.
По данни на НАП на територията на страната има 440 хил. регистрирани фискални устройства, като половината от тях вероятно ще трябва да се подменят, а на останалите - да бъде актуализиран софтуерът. Фирмите с регистрация по ДДС са около 250 хил.
Според разчетите на НАП средната цена за привеждане на използваните към настоящия момент софтуери за управление на продажбите в търговските обекти в съответствие с нормативните изисквания е 120 лв. на работно място. Тази средна цена е изчислена на база направено проучване сред производители на софтуери за управление на продажби, които са запознати с предлаганите промени в нормативната база и са направили разчети за разходите си и за очакваната цена на новия софтуер. Очаква се средната цена за подмяна на един фискален принтер да бъде 275 лв.
От МФ изчисляват, че разходите на търговците за подмяна на използваните фискални принтери ще са в размер на 11,8 млн. лв. общо. (43 хил. бр. фискални принтери по 275 лв. Разходите за привеждане на използваните в търговските обекти софтуери в съответствие с нормативните изисквания са: - за работно място – 120 лв./място или общо 5,1 млн. лв. за всички работни места в търговски обекти, в които се използва софтуер за управление на продажбите; за търговски обект – 240 лв./обект, при средно 2 работни места в обект; - за едно задължено лице - 480 лв., при средно два обекта на едно лице.
Корекциите в наредбата засягат и собствениците на електронни магазини. Те ще трябва да декларират пред приходната администрация, че притежават съответните портали за електронна търговия до 3 месеца след обнародване на промените в Държавен вестник. Според НАП към момента в повечето електронни магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него. Целта на предлаганите промени е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговска дейност чрез електронния магазин, както и да поддържа публичен списък, в който ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.
Въвежда се и задължение към лицата, извършващи продажби чрез електронни магазини, да съхраняват в сроковете по чл. 38 от ДОПК създаваната чрез софтуера на електронния магазин информация и при поискване от органите по приходите да осигурят достъп до нея с възможност за експорт и копиране на данни.
За да информират фирмите навреме, от НАП са подготвили информационна кампания, която предвижда своевременно публикуване на информация на интернет страницата на ведомството, отпечатване и разпространение на специални брошури, персонален мейлинг до заинтересованите лица, както и срещи в офисите на НАП в страната. Освен това, вече е изработен и публикуван специален софтуер, с който всеки, притежаващ фискално устройство, може да провери дали то подлежи на доработване или не. Вижте тук.