Закъснение от няколко месеца при въвеждането на „бонус-малус“ системата не е толкова съществено на фона на предположенията, че тази система ще оформи облика на българското застраховане, след като бъде въведена. Това каза Стоян Проданов, изпълнителен директор на Бул Инс, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria по повод инициативата да се въведе за задължителната полица „Гражданска отговорност“, с която ще се оценява поведението на водачите на пътя.
„Очаква се след въвеждането на системата „бонус-малус“, тя да доведе до положителни промени в начина на шофиране и начина, по който се възприема поведението на водачите на пътя. Подходящият момент на въвеждането на системата ще бъде 2019 г., смята той. – Трябва да се има предвид, че системата няма да отразява историята на нарушенията и поведението на пътя преди нейното въвеждане. Ако системата бъде въведена 2019 г., тази година ще бъде нулева и неутрална по отношение на „бонус-малус“ системата. След нея ще започнат да се отчитат нарушенията и поведението на водачите. От гледна точка на справедливостта – това е един добър вариант за въвеждане.“
Според изпълнителния директор на Бул Инс един от водещите критерии при ценообразуването ще бъде поведението на водача на пътя. Вторият критерий ще бъде автомобилът – щетите, които са нанесени на автомобила и съответно дали водачът е бил виновното лице при причиняването на тези щети.
„Всичко това ще се трупа в бази данни, които ще се използват при ценообразуване. Всеки водач ще получава собствена индивидуална цена. Разслоението в цените е желано от застрахователните компании и по-бързото достигане до този ефект, каза още Проданов. – Информацията ще се ползва от базите данни на МВР.“
По думите му застрахователите ще следват логиката на контролните органи, на Пътна полиция и начина, по които те отразяват нарушенията.
“Бонус-малус“ системите имат различни варианти във всички държави, няма единен въведен вариант, коментира Проданов. – Към момента за България има предложени 11 варианта. Всички подробности, които формират пейзажа на българското застраховане, са взети предвид и системата ще има възможност да заработи след стартирането ѝ.“
Стоян Проданов е на мнение, че системата „бонус-малус“ ще повлияе положително, защото ще стимулира позитивното, доброто поведения на пътя и ще има задачата да дестимулира рисковото поведение, което застрашава живота и здравето на участниците в движението.
Повече от коментара вижте във видео материала.