До края на годината три банки ще предложат разплащания чрез телефон през мобилни портфейли. Това съобщи Румен Радушев, началник управление Индивидуално банкиране и Алтернативни канали в Пощенска банка, на Финансовия форум 2018 Иновации, организиран от Асоциация Банка на годината.
„При тези услуги клиентът ще определя правилата, посочи той и коментира, че промяна е необходима, за да се отговори на очакванията на потребителите.
Според него тази промяна може да е революционна или еволюционна, защото много от клиентите сега смятат, че банките са бавни и консервативни.
Конкуренти или партньори с финтех
„Банките виждат като основен конкурент Google и финтех компаниите, а не другите банки и доказателство за това е, че Google и Apple вече предлагат банкови услуги, каза банкерът и прогнозира, че през следващите години банковият бизнес в кредитирането и електронното разплащане ще бъде засегнат от тази конкуренция. Като пример Радушев даде Goldman Sachs, който е наел финтех компания за трансформация на бизнеса си.
Той съобщи, че част от топ 50 на най-добрите дигитални банки в света са собственост на традиционни банки, а останалите се притежават от малки, иновативни компании.
Румен Радушев смята, че банкиране с IoT ще е новата мода в банкирането
„През тази година се фокусирахме върху данните, за да направим анализ на клиентите, като идентифицираме категориите, в които те попадат. От там става ясно какви са специфичните им нужди. Първи в България направихме възможно консултациите за кредитни продукти да минават през социалните мрежи. Eva е първият чатбот в България", информира той.
Даниел Мартинюк, съдружник в Deloitte Digital за Централна Европа, коментира как дигитализацията ще промени банкирането.
„Докато през 2011 г. само една банка от най-големите европейски банки планираше да се развива дигитално, последното проучване на Deloitte показва, че 55 банки искат да се развиват в унисон с нововъденията. Съчетанието ще е между функционалност и желанието на клиента, който ще преценява кое е полезно за него. Тези от банките, които го приложат успешно, ще станат „дигитален шампион“. През последните месеци 208 европейски банки, сред които осем от България, са определили кои са тези функционалности, които предпочитат клиентите“, обяви Мартинюк и разкри, че проучването със 136 „скрити“ клиенти сред 826 анкетирани, установява, че се работи с 812 функционалности.
Предизвикателствата на интернет банкирането
Даниел Мартинюк смята, че българските банки са лидери сред институциите, които най-бързо въвеждат иновациите.
„Но при следване на новите тенденции българските банки са доста напред. Това, което ще ги движи напред е натискът на конкурентите и съобразяването с клиентите.“
Според съдружника в Deloitte Digital осем български банки напредват, като в три от тях се развива много успешно интернет банкирането, а „останалите пет вече ги следват по петите“.
„Финтех компаниите предизвикват банковия сектор с услугите, които предлагат и които са много по-разнообразни от банковите. Предимството на финтех услугите е, че използват различни канали, които ги свързват с много програми, подчерта Мартинюк.
Той е убеден, че банката на бъдещето е свързана с отвореното банкиране, а европейските регламенти помагат на банките да станат част от свързаната икономика.
„С банкови платформи с много услуги, с отворено банкиране, дори и към други банки - само така ще може да се устои на натиска на пазара. Онези банки, които ще си осигурят баланс между свързани клиенти и свързана икономика ще са шампионите на бъдещето“, очаква Даниел Мартинюк.
Той посочи, че в банката на бъдещето банкирането ще е по-прозрачно и услугите ще се оценяват доколко стигат до потребителите.
От проучването на Deloitte се разбра, че 60% от клиентите са готови да тестват дадена услуга преди да е бъде пусната на пазара.
Според Петко Рангелов, партньор в McKinsey, всички банки след две-три години ще си приличат и ще е трудно да се различат от конкурентите си. Трансформацията в тях ще мине през нови технологии и дигитализация на услугите, които ще им помогнат да продават повече. Ролята на една банка той вижда повече като „оркестър“, който ще координира и като пример даде избора на клиента при кредитиране и покупка на жилище.
По думите му не е необходимо да се измислят нови услуги, защото те вече са създадени в партньорство с финтех компании и посочи AliPay на Alibaba Group, която ползва Danske Bank.
AliPay нагледно доказва как може да се грижиш за парите на клиентите с дигитален портфейл. След като клиентите не искат парите от сметката им да се връщат обратно в банката, те се инвестират във фондове, а това носи на клиента кредитна оценка, която му позволява да получи по-добри условия за следващ заем.
Рангелов смята, че при новата банкова архитектура ще има различни модули, приспособени към нуждите на клиента, като се заимства моделът на работа на финтех компаниите. Той обясни как когнитивната банка може да използва данните, за да предложи по-добри услуги на клиентите, като предугажда тяхното поведение. И смята, че така ще се намалят разходите от поддръжката на колцентрове.
Топла връзка със социалните медии
„Банката на бъдещето ще предлага повече персонализация и ще отговаря на потребностите на клиентите, коментира Пабло Падин, директор глобално направление Банкова и дигитална модернизация в IBM. – Сигурността в разплащанията и конкуренцията ще трябва да отговорят на изискванията на младите клиенти. Досега се харчеха много пари за управление на банките - повече, отколкото за инвестиции и това трябва да се промени.“
Според него новата банка ще е дигитална – отворена към клиента и към икономиката. Той посъветва банките да работят със социалните медии, което ще увеличи добавената стойност на услугите, които предлагат.
Финтех компаниите като модел
„Извървяхме пътя от финтех до банка, каза Валентин Гълъбов, изпълнителен директор и председател на управетелния съвет на ТВI Bank и съобщи за новия проект, които ще предложи изцяло онлайн кредитиране с видеоидентификация.
Той обаче напомни, че сега търговците подценяват услугите, базирани на дигитализацията, но е убеден, че те са без алтернатива.
„Банките ще са все по-невидимата част от клиентското преживяване“, е мнението на Васил Димитров, ръководител проект за дигитална трансформация в Банка ДСК. Той е сигурен, че иновациите са подготовка за бъдещето с изкуствен интелект и IoT и ще стават все по технологични за смарт градове и смарт домове.“
Алтернативните канали
Близо 80% от паричните операции на клиенти на УниКредит Булбанк през миналата година не са извършени във филиалите на банката, а чрез някой от т.нар. „алтернативни канали“ – на банкомат, чрез електронно или мобилно банкиране.
Това съобщи Цветанка Минчева, директор Глобално банково обслужване на УниКредит Булбанк. Тя обясни, че постижението е факт, благодарение на стратегията на банката за активно развитие на различните канали, запазвайки и ролята на филиала като място, на което клиентите могат да получат лично отношение и консултация от обслужващия ги банкер.
„Само през миналата година сме внедрили 60 нови функционалности в сферата на онлайн обслужването на клиенти“, каза Минчева. По думите й особено осезаем е ръстът при мобилното банкиране като за 2017 г. УниКредит Булбанк отчете 140% на услугите, ползвани от клиенти през телефона. Развитието на мобилните платформи като основна точка за контакт с клиентите е сред основните принципи на банката, заедно с изграждането на общ, бизнес поглед и omnichannel архитектура.
Цветанка Минчева разказа още, че в момента банката работи по процеса за дигитално подписване, както и роботизиране на някои процеси. „Целта на всичко това, и за момента тя се изпълнява, е повече и по-активни клиенти“, обобщи тя.В края на миналата година УниКредит съобщи, че на групово ниво бюджетът за иновации за периода 2017-2019 е увеличен до 1,6 млрд. евро.
Дигиталният маркетинг
Шакир Ахмедов, изпълнителен директор в компанията за дигитален и интерактивен маркетинг OmniChannel, акцентира върху значението на комуникацията с потребителите. Той смята, че ще се промени изцяло начина на общуване с клеиентите, като IoT ще е лостът, който ще предвижи напред иновациите, свързани с потребителското изживяване.
„Чрез изкуствения интелект банките трябва да дадат концепцията във физическа среда в различни точки на продажба, съветва специалистът, като конкретизира, че това ще е съчетание мужду дигитални технологии и маркетинг стратегии.
Ахмедов се надява, че през 2019 г. ще дойде времето на изкуствения интелект и в българския ритейл с навлизането на виртуалната реалност и добавената реалност в точките на продажба.