Средносрочната бюджетна прогноза за 2019-2021 г. предвижда ръст на минималната работна заплата от 510 на 560 лв. от 1 януари 2019 г., на 610 лв. от 1 януари 2020 г. и на 650 лв. от 1 януари 2021 година. Проектът е публикуван за съгласуване от Министерството на финансите.
За тригодишния период целта за салдото по консолидираната фискална програма (КФП) за 2019 г. и 2020 г. се запазва съответно на дефицит в размер на 0,5% от БВП и на балансирано бюджетно салдо в съответствие със заложеното в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2018-2020 г. За 2021 г. е планирано поддържане на балансиран бюджет.
Финансовото министерство декларира, че ще има предвидимост на данъчната политика и ще бъдат запазени ниските данъчни ставки за преките данъци, широка данъчна основа и малко на брой данъчни преференции.
Записано е намерение с цел увеличаване на приходите от данъци, осигурителни вноски и такси да се повиши ефективността при тяхното администриране.
Приходната част на бюджета в средносрочен план показва тенденция на намаление от 36,9% от БВП за 2019 г. до 36,1% от БВП през 2021 г., което се дължи основно на прогнозните приходи от фондовете на ЕС.
Предвижда се чрез оптимизиране на разходите на бюджетните организации и повече ефективност на публичните разходи общите разходи по КФП да намалеят от 37,4% от БВП за 2019 г. до 36,1% от БВП през 2021 г., което представлява средногодишна консолидационна стъпка от около 0,6–0,7 пр.п. от БВП.
В сферата на образованието се предвижда да продължи започналото през 2017 г. увеличение на възнагражденията на учителите в средните училища с цел двойно увеличение на заплатите до 2021 г., което е предвидено в управленската програма на правителството. Осигурени са средства и за изпълнение на политиките по Закона за предучилищното и училищното образование, включително за обща и допълнителна подкрепа на личностното развитие на децата и учениците и финансиране на обучението на учениците в частните училища.
По отношение на отбраната са осигурени средства за поддържане и развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, в т. ч. средства за изпълнение на одобрените от Народното събрание инвестиционни проекти за придобиване на авиационна техника и на многофункционални модулни патрулни кораби за ВМС. Спазено е изискването средствата за отбрана да не са по-ниски от одобрения минимум за сектора на отбраната в съответствие с Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020.
През 2019 г. се предвижда въвеждане на нов модел за таксуване за републиканската пътна мрежа чрез въвеждане на смесена система: електронна винетка за леки автомобили и ТОЛ такса за изминато разстояние за тежкотоварните автомобили.
Успоредно с поддържането на пътната инфраструктура за периода 2019-2021 г. ще бъде осигурен финансов ресурс и за изграждането и доизграждането на големите инфраструктурни обекти: автомагистрала „Хемус“, автомагистрала „Калотина“, автомагистрала „Русе – Велико Търново“, Път E–79 „Видин – Ботевград“, автомагистрала „Струма“, Лот 3.2 от Крупник до Кресна.
Въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране за периода 2019-2021 г. се очаква намаление на държавния дълг до ниво от 22,7 млрд. лв. към края на 2021 г. или 18,2 % от прогнозното ниво на БВП.