Депутатите от всички парламентарно представени групи са решили да борят сивия сектор при търговията с горива със спорен законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход
Текстът е внесен в деловодството на парламента от 32 народни представители на 7 март и е силно противоречив по няколко причини.
На първо място се въвежда специален регистрационен режим за фирмите, продаващи на едро и дребно горива, складиращи и транспортиращи нефтопродукти, както и търсещите нефт и природен газ. Законът ги задължава да предоставят ежегодно обезпечение (паричен депозит или банкова гаранция) в размер до 500 хил. лв. за петролните бази и складове.
Необходимите гаранции за всяка бензиностанция са 20 хил. лв., превозвачите на течни горива ще трябва да предоставят обезпечение от 3 хил. лв. за всяка цистерна. От 200 до 500 хил. лв. е задължителната банкова гаранция или депозит за дружествата, които се занимават с дистрибуция и пълнене на бутилки с втечнен газ.
Още миналата година беше въведено изискване всички търговци на горива да предоставят пред НАП обезпечения, ако направените от тях продажби надхвърлят 25 хил. лв. за месец, и така да си гарантира събирането на ДДС. В момента максималният размер на обезпечението е 50 хил. лв.
Търговците ще трябва да доказват и солиден капитал. За големите фирми и собственици на складове за нефт и горива изискването е за минимум 3 млн. лв. капитал. За всяка бензиностанция ще се изискват 20 хил. лв., а дистрибуторските фирми, които се занимават с пълнене на бутилки с втечнен газ до 500 хил. лв. Това са доста сериозни изисквания, на които повечето малки фирми на пазара няма как да отговорят.
Документите за регистрация ще се подават в Министерството на икономиката. Ще бъде създаден и публичен електронен регистър с данни за фирмите.
Ако законът бъде приет, компаниите ще имат на разположение 6 месеца да изпълнят новите изисквания.
От мотивите към законопроекта става ясно, че целта на тази регистрация е да се позволи на държавата да прави точни и бързи справки за контролираните фирми, а мярката няма да коства на бизнеса допълнителни средства.
Според вносителите на законопроекта, начело с „Обединени патриоти“ и Емил Димитров – Ревизоро, който е и председател на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, през последните години мерките на управляващите в борбата с контрабандата, дават резултат, но не задоволителен, а мерките на Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция „ Митници“ (АМ), не се справят с осигуряването на лоялна конкуренция на пазара на течни горива.
В мотивите на законопроекта се цитира доклад на Министерството на финансите (МФ) от 2015 г., според който 30% продадените горива на територията на страната са без платени налози и съответно загубите за бюджета надвишават 1 млрд. лв. годишно. Според вносителите Закона за ДДС и Закона за акцизите и данъчните складове не могат да обхванат спецификата на пазара на горива.
Освен сериозните изисквания за капитал и обезпечение, вносителите предлагат собствениците на компании от сектора да отговарят на редица критерии. Например, собствениците трябват да имат образователен ценз „бакалавър“, стаж не по-малък от 5 години и да поддържат минимални складови количества. Целта е да се спре прехвърлянето на фирми на неграмотни граждани.
Ако законопроектът получи одобрение, ще бъде забранено зареждането на горива от „мобилни бензиностанции“. По-конкретно, „водачите са длъжни да зареждат само на бензиностанции, чиито резервоари са трайно прикрепени към недвижимия имот".
Обектите, от които може да се извършва зареждане, трябва да отговарят на изискванията за устройство на територията и строителството за обект за зареждане с продукти с нефтен произход. Изпълнението на това изискване ще се установява за всеки отделен обект и се удостоверява по служебен ред от Дирекцията за национален и строителен контрол (ДНСК).
Зареждането от мобилни бензиностанции от години се смята за източник на контрабанда. Тази мярка обаче е възможно да предизвика сериозни затруднения на фермерите, които ще бъдат принудени да изкарват селскостопанската си техника по основните пътни артерии в страната, за да могат да заредят с гориво. В летния сезон това е особено голям проблем.
Затяга се кранчето и на ведомствените бензиностанции, от които няма да могат да зареждат трети лица.