Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) е приета с множество недостатъци през май 2013 г. и чак тази пролет може да се очаква тя да получи адекватно ниво на защита. Това заяви изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев в ефира на bTV.
По думите му само за 6 месеца от системата са изчезнали около 300 хил. трансакции, което се равнява на стотици милиони левове.
Investor.bg припомня, че темата отново излезе на дневен ред, след като на 16 януари от БСП поискаха разсекретяване на доклада на ДАНС относно слабостите в работата на БАЦИС. Според червените има сериозни констатации на правоохранителните органи, че в системите на приходните агенции има пропуски и допускат заличаване на данни на акцизни стоки. Това бе и една от причините за внесения вот на недоверие.
Няколко дни по-късно финансовият министър Владислав Горанов обяви, че ще предложи на митниците да поръчат външен одит на акцизната си система. Той обаче е категоричен, че в доклада на ДАНС за БАЦИС няма конкретни данни за извършени престъпления или за отклоняване в плащания на данъци.
Според газовата асоциация проблем със системата има и те са обявили за него още преди 5 години. По думите на Делчев приетата с недостатъци система е струвала на икономическите оператори 150 млн. лв. „Тези пари ги плащаме ние, това са допълнителни стотинки върху цената на горивата”, посочи той.
Изпълнителният директор на асоциацията е категоричен, че ниската степен на защита е нещо, за което многократно са сигнализирали институциите. „Много години ние в разговори с Агенция „Митници” казвахме, че системата може да бъде манипулирана”, поясни той и допълни, че от Агенция „Митници“ са отричали да има проблем.
От браншовата организация са сезирали главния прокурор, а той – ДАНС. Въпреки че и финансовият министър, и прокуратурата отричат, че във въпросния доклад има данни за нередности, от бизнеса твърдят, че в системата могат да влизат както митничари, така и ИТ специалисти от поддръжката, които могат да заличават трансакции, без да оставят следа.
“Всяка трансакция може да бъде влакова композиция или танкер, за които след това не се плаща акциз”, посочи Делчев.
Според него обаче по-големият проблем не са тези, които манипулират системата, а този, който е разрешил внедряването й – директорът на Агенция „Митници”.
От браншовата организация твърдят още, че срокът за прилагане на мерките срещу неоторизиран достъп в системата (изготвени по препоръките на Горанов) изтича чак в края на април тази година.