Както е известно, клиентите на банките са защитени с банкова тайна.
"Ако обаче реши, клиент може да направи публични твърдения за отношенията си с банки, но ние нямаме право да предоствяме каквато и да е информация - да я потвърдим или опровергаем в медиите. В случай, че който и да е клиент оспори плащания в банката, извършваме задълбочена проверка и сътрудничим на отговорните органи".
По този начин от УниКредит Булбанк коментираха информацията, че футболната звезда от близкото минало Мартин Петров е сезирал Софийска градска прокуратура за изтеглените без негово знание 3,8 млн. лева от банковите му сметки, които е спечелил извън България като треньор и когато е играл за чуждестранни отбори.
Клиентът на "УниКредит Булбанк" твърди, че на 18 август при посещение в клон на банката установил, че трудовият договор на назначения му от трезора личен банкер Ирина Ч.А. е прекратен още преди 10 месеца, въпреки че за този период уволнената служителка е предоставяла на Петров информация за неговите сметки, депозити и операции.
Мартин Петров констатира, че в периода 2007 – 2017 година без негово знание, съгласие и подпис, са извършени над 450 платежни операции по 13 негови сметки. Сред тях има теглене на пари в брой на каса в офис на банката, закриване и откриване на депозити и превеждане на суми на трети лица, които Футболист №1 на България за 2006 година не познавал, като сред тях е и съпругът на Ирина Ч.А.
Петров е категоричен, че той никога не е предоставял пълномощно на личния си банкер за извършване на въпросните финансови операции.
За да потърси изгубените милиони, бившият национал е наел адвоката по търговско право Тодор Табаков.
Преди да сигнализира Софийска градска прокуратура, Мартин Петров, в присъствието на своите адвокати, е направил серия срещи с ръководни фактори в банката. Той не изключва да е станал жертва на престъпна група.
„Принципът е, че когато даден човек сложи парите си в банката, той е сигурен, че ще си ги получи – без значение какви измами извършват служителите, това коментира финансистът Емил Хърсев по bTV скандала с футболиста Мартин Петров и отбеляза че, че частното банкиране у нас няма нищо общо с качеството на истинското частно банкиране – например, в Швейцария.”
Хърсев е категоричен, че навсякъде финансовата институция би трябвало да отговаря за действията на своите служители:
„Банката трябва да те предпазва, а не да ти казва „Ама ти си подписал!”. Това обаче е само „морално правило.”
По думите му в над 90% от случаите банката възмездява клиента.
Проследяване на парите и контрол
Има начин да се следи движението по банковите сметки с онлайн и мобилно банкиране 24 часа в денонощието и седем дни в седмицата, напомнят банкери. Според тях това е начинът да се опазят парите от чуждо посегателство.
Банките имат различни механизми, които са заложили във вътрешните си правила, за проверка на трансакциите.
Тези контроли се осъвременяват, за да съответстват на актуалните изисквания за банкова сигурност и са банкова тайна, коментират експерти. Опазването им гарантира, че престъпниците няма да злоупотребят с финансите на клиентите им.
Сред тях е проверка на личните данни, като някои банки дори проверяват истинността на документа за самоличност, за която банковият клиент дори не подозира.
На 17 август БНБ публикува на сайта си „Кратък наръчник на ползвателя“, в който дава съвети на клиентите как да ползват финансовите продукти и услуги.
В него се съдържа практическа информация, чиято цел е да подпомогне физически лица при избора на подходящ финансов продукт, както и да получат полезни съвети за разрешаване на потребителски спорове.
Целта на документа е да подобри комуникацията мужду финансовите институции и клиентите, да минимизира рисковете за потребителите при промяна на условията, както и да повиши финансовата култура на гражданите.
Сред съветите за предпазване от злоупотреби е опазването на личните данни, които най-често стават обект на кражба. Основна крачка към минимизирането на риска от измами е личната превенция, посочват в БНБ.
За да са сигурни, че няма външна намеса в движението по сметките, най-добре е потребителите на платежни услуги да се абонират за услуги, с които да ги следят дистанционно, пише в съветника на централната банка.
Съвети за разрешаване на потребителски спорове
Ако потребител на финансови продукти и услуги прецени, че са засегнати интересите му, той може да се обърне освен към банката и към други институции, които са оторизирани да разрешават спорове.
Компетентен орган за извънсъдебно разрешаване на спорове в областта на платежните услуги е Помирителната комисия за платежни спорове към Комисията за защита на потребителите.
Ако доставчикът на платежни услуги не се произнесе в предвидения от закона 14-дневен срок при подаване на жалбата, както и когато решението не удовлетворява клиента, спорът може да бъде отнесен за разглеждане до Помирителната комисия за платежни спорове. Тя разглежда възникналият спор безплатно, като процедурата не отнема повече от два месеца след получаване на всички документи, становища и събиране на доказателства.
Да имаш личен съветник
Луксът да имаш личен банкер е предимство, което могат да си позволят клиенти, които искат да пестят от времето си при управление на личните финанси.
За да имате до себе си такъв професионалист обаче, трябва да му имате доверие, че ще оцени правилно и ще намери индивидуално решение за всяка ситуация.
Задължение на личния банкер е да ви известява за изтичащи падежи, срокове, както и за нови възможности за инвестиране на парите.
За да попаднете на правилния човек, е добре да направите предварително проучване за професионалните му качества.
Комуникацията с него е задължителна, защото финансовите дела се нуждаят от „профилактичен преглед“, но не само по телефона. Без да има дори конкретна причина, е добре да се виждате с него поне 2-3 пъти в годината, за да обсъдите бизнес делата си, съветват специалисти.