Обсъжданите промени в начина, по който се финансира Комисията за финансов надзор (КФН) предизвикаха бурни реакции както от страна на бизнеса, така и от страна на опозицията. Вчера (9 ноември) парламентарната Комисия по бюджет и финанси прие на второ четене текстове, според които надзорният орган ще получи пълна финансова обезпеченост и ще бъде независим от държавния бюджет. Очаква се законопроектът да мине и в пленарната зала на второ четене.
В момента бюджетът на КФН е част от държавния бюджет, като за тази година за надзора са предвидени около 6,5 млн. лв. държавно финансиране. Около половината от план-сметката на КФН се формира и от събираните от нея такси. За 2017 г. се предвижда те да бъдат в размер на 4,7 млн. лв. Разходите на комисията са 11,2 млн. лв. От тях 7,3 млн. лв. са за заплати.
С оглед на дебата по време на обсъждането на законопроекта може да се направи сравнение на финансирането на регулаторите в другите страни от Европейския съюз (ЕС) и Европейското икономическо пространство (ЕИП).
Investor.bg разполага със справка на КФН за това как се финансират чуждите надзорни органи. Според документа 17 надзорни органа от 18 държави (от общо изследвани 24 органа) се финансират изцяло или предимно от събирани от поднадзорните лица такси. От КФН уточняват, че проучването е направено на база наличната публична информация на интернет страниците на съответните ведомства.
Австрия Основният източник на финансиране на Austrian Financial Services and Markets Authority са събираните от поднадзорните лица такси, чийто размер се определя от надзорния орган.
Белгия
В Белгия надзорът над финансовите институции се осъществява от два органа – Financial Services and Markets Authority (FSMA) и Националната банка на Белгия. На интернет страницата на FSMA липсва обобщена информация на английски език за начина на финансиране на този орган, посочват от КФН. В закона за надзора обаче се посочва, че разходите за осъществяване на дейността на FSMA са за сметка на надзираваните от него дружества, в границите и съгласно правилата, определени от краля, като Надзорният съвет на органа по предложение на Управителния комитет представя пред краля общите правила за финансиране на дейността на FSMA. По сходен начин се финансират и надзорните дейности на Националната банка на Белгия, в чиято нормативна база се посочва, че разходите за надзор се поемат се поемат от институциите, подлежащи на надзор.Германия Германският надзорен орган Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin) финансира дейността си изцяло от собствени приходи, предимно от такси от поднадзорните лица, както и от възстановяване и разпределяне на разходи. BaFin не получава финансиране от федералния бюджет. Надзорни функции по отношение на банките има и Федералната банка на Германия, но на нейната интернет страница не се откриват данни за събираните такси от поднадзорни лица, пише в справката на КФН.
Дания За покриване на разходите за дейността на датския надзорен орган поднадзорните лица заплащат такси, които са с фиксиран размер или пропорционални, в зависимост от балансовите активи и брутните премии. Разпределението на таксите между различните видове поднадзорни лица е направено в Закона за финансовата дейност. Размерът на таксите се коригира ежегодно, в съответствие с промените в бюджета на органа. Пропорционалните такси се заплащат от банки, застрахователни компании, пенсионни фондове и др.
Ирландия Основният финансов надзорен орган е централната банка, като събираните от нея такси финансират около 50% от годишните разходи за финансов надзор. Основният източник на приходи за надзорния орган в областта на пенсионното осигуряване са такси, събирани от професионалните пенсионни схеми и тръстови пенсионни договори, като се определят на база осигурено лице (за 2017 г. в повечето случаи е около 8 евро на осигурено лице).
Италия Надзорни функции по отношение на пенсионните фондове и застрахователните компании изпълняват съответно Commissione di vigilanza sui fondi pensione (COVIP) и L'Istituto per la vigilanza sulle assicurazioni (IVASS). На интернет страницата на COVIP липсва информация за начина на финансиране. IVASS се финансира от такси, които се плащат от поднадзорните лица, чийто размер се определя всяка година с постановление на министъра на икономиката и финансите. Това се случва след отчитане на становището на IVASS за това какви средства са необходими за покриване на надзорната дейност.