С проекта на бюджет за 2018 г. Министерството на образованието и науката (МОН) предлага механизъм за допълнително финансиране на професионалното образование. Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с работодателски организации в Стара Загора, цитиран от пресцентъра на просветното министерство.
Предвижда се увеличение на средствата за паралелките, които обучават по професии с очакван недостиг на кадри за пазара на труда.
Министър Вълчев е категоричен, че трябва да се повиши авторитетът на професионалното образование. Той призова бизнеса да стои по-близо до образователните институции.
"В момента популяризираме дадени професии най-вече чрез проекта "Твоят час". Имаме и кариерни центрове, които училищата трябва да използват повече. Работодателите също трябва да се включват в този процес, за да се обърнат обществените нагласи към професионалното образование", подчерта министърът.
Просветният министър посочи, че е драматичен недостигът на кадри със средно техническо образование за сметка на кадри с висше образование. По думите му завършилите професионално образование понякога получават в пъти по-високи заплати от тези с висше образование.
В план-приема на училищата за следващата учебна година ще бъдат предложени повече професионални паралелки. През настоящата година 46% от всички сформирани паралелки са професионални.
Министерството на образованието и науката (МОН) обмисля да обвърже средните общообразователни училища с професионалните, като целта е учениците от по-малки населени места да бъдат насочвани към най-близките професионални гимназии. Предвижда се разходите за транспорт на учениците до професионалните гимназии да бъдат поемани от министерството.
Министър Вълчев посочи, че се очертава все по-голяма необходимост от създаване на обединени училища в малките населени места. "Ако до десети клас учениците изучават професии, сходни с тези в близките професионални гимназии в големите градове, ще намалим отпадането и ще увеличим интереса към професионалното образование", каза Вълчев.
Работи се още в посока обвързването на професионалното и висшето образование. Идеята е учениците да могат да валидират кредитите си от гимназията по време на следването си, а от друга страна - висшите училища да улесняват приема на ученици от професионални училища.