От над 1 млрд. лева изкупени вземания, на които колекторските фирми са станали кредитор през последните пет години, са опростени 150 млн. лева. По данни на Асоциацията на колекторските агенции в България през последните пет години агенциите у нас са изкупили дългове, зад които стоят 854 312 случая. Над 100 хиляди от тях са били решени извънсъдебно. Това съобщи Райна Миткова, председател на колекторската асоциация.
“Над 100 хиляди са извънсъдебните споразумения с физически лица, на които се дължи най-големият обем дългове”, съобщи тя по време на кръгла маса на тема: „Превенция на задлъжнялостта“, организирана от асоциацията и Федерацията на европейските национални колекторски асоциации (FENCA).
Според нея все още обезпечените портфейли на фирмите са по-малко, като основната маса са физическите лица. Миткова уточни, че най-важното във взаимоотношенията с длъжника е добрата комуникация.
„Целта е да запазим контакта със съответния клиент и много често, когато той е плащал добросъвестно една, две или три години, ние дори опрощаваме една голяма част от задълженията, разкри механизма това да се случи експертът. – Трябва да има диалог с клиента при сключването на извънсъдебно споразумение и той добросъвестно да е плащал по 30 лева от просрочените си задължения всеки месец, като със сигурност в края на периода ние ще направим някаква отстъпка с жест към него.“
Миткова посъветва клиентите да спазват правилото до 30% от дохода им да са задължения, защото това е прагът да не се нарушава стандартът на живот.
Среден размер на дълга
За първи път от 2013 година насам средният размер на необслужваните задължения в страната намалява и то значително, каято размерът му се понижава с 34%, показва проучване на Асоциацията на колекторските агенции за първата половина на тази година.
Сега той е 728 лв., докато за същия период на миналата година е бил 1104 лв. Данните са част от анализа на компанията за пазарни проучвания ИПСОС България по поръчка на колекторската асоциация, който обхваща обработваните дългове от всички компании, членове на асоциацията, които вече представляват около 80% от сектора.
По думите на председателя на браншовата асоциация това се дължи на възлагането на по-ранен етап.
“От друга страна, кредиторите след кризата от 2008 г. не чакат излишно и възлагат на много по-ранен етап. Така броят на възложените за събиране случаи нараства с 94% спрямо първото полугодие на 2016 г.", посочи Миткова.
По данни на асоциацията има разместване в структурата на възложените дългове за събиране. Банките отново заемат първото място – 48% от всички дългове, обработвани от колекторските агенции. Комуналните продукти изместват телекомите и вече са 22% от всички. С бързи темпове нарастват и небанковите – бързи и стокови кредити.
По-малко изкупени задължения
На пазара на изкупени задължения прогнозите не се сбъдват. Изкупените дългове през първото полугодие на 2017 г. са с 40% по-малко спрямо същия период на 2016 г., твърдят от асоциацията.
През първите шест месеца на годината продадените задължения са на обща стойност над 365 млн. лева, докато за същия период на миналата година те са над 609 млн. лева.
„През първите шест месеца на годината наблюдаваме спад на продажбите на портфейли основно от страна на банките, което е нетипично спрямо общата европейска тенденция на интензивни продажби с цел да се изчистят лошите кредити от финансовата система", коментира Райна Миткова.
Тя уточни, че повишение на този показател не се очаква и през второто полугодие на тази година.
„От над 400 хиляди фирми 64 хиляди изпитват ликвидни задруднения", каза Милена Виденова, член на управителния съвет на колекторската асоциация.
Затова и на пазара на междуфирмена задлъжнялост се наблюдава ръст на обема на възложените вземания – за разглеждания период увеличението е с близо 18%.
Анализът показва, че най-съществени остават проблемите в секторите транспорт, търговия и строителство.
В сферата на търговията на едро и дребно и операциите с недвижими имоти платежоспособността се подобрява в сравнение със същия период на 2016 г.
„Значително по-бързо се осъществява събирането на вземанията. В сектора на строителството времето се съкращава почти три пъти, а при транспорта и добива на горива периодът се ускорява от 112 на 61 дни”, разкри тя.
Виденова информира, че основните причини за финансовите затруднения на фирмите остават: секторната цикличност, лошото управление на ликвидността и ниският размер на европейско финансиране предвид края на стария програмен период.
Тя потвърди, че компаниите не използват превантивни мерки като например застраховка на вземанията.
Профил на длъжника
Следвайки очакванията на асоциацията от 2016 г., профилът на длъжника също се променя. Потребителят, който най-често задлъжнява, е млад мъж, под 30-годишна възраст, вече добре образован и обикновено на трудов договор.
През 2017 г. най-голям брой некоректни платци е имало в Стара Загора, Велико Търново и Бургас. Локалното разпределение следва икономическото развитие на регионите. По-лесният достъп до кредитиране води след себе си и нарастване на обема забавени и спрени плащания.
„Младите хора, или т. нар „милениуми“ са следващата нарастваща група длъжници, които изследваме с особено внимание“, коментира Александер Грилихес, член на УС на асоциацията. – Почти половината от тях имат дългове от потребителски характер – най-често стокови заеми, а едва един на всеки пет души има спестявания, макар и минимални. Отличават се с по-лековерно заредено с оптимизъм и високи очаквания поведение, което най-често няма обективно основание.“
По данни на проучването 67% от младите длъжници са необвързани, а 75% от тях все още живеят с родителите си. Те традиционно харчат повече от това, което биха могли да си позволят в този период от живота си.
“Необходимостта от повишаване на финансовата култура ни мотивира да започнем работа в посока превенция”, сподели Райна Миткова и разказа за инициативата “Мисия платено”, в рамките на която от Асоциацията на колекторските агенции ще създават ресурси в помощ на клиентите с просрочени задължения.
На сайта на инициативата вече е публикуван “Наръчник за управление на дългове”, който може да бъде свален свободно от всеки потребител и съдържа най-важното, което всеки трябва да знае за управлението на своите финансови задължения и взаимоотношенията с институциите във връзка с тях.