До настоящия момент "Русенска корабостроителница Запад“ не погасява своите задължения към Корпоративна търговска банка (КТБ) въпреки многобройните съдебни производства, които сме завели срещу този длъжник. Вместо това през последните дни се правят опити от страна на взаимно свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като са направени опити да се реже за скрап цялото оборудване, намиращо се в производствената сграда. Това пише в писмо, разпространено до медиите, на синдиците на фалиралата банка Ангел Донов и Кристи Маринова.
Те са решили в поредица от материали да публикуват факти около това как някои длъжници на банката се опитват да осуетят техните усилия по събиране на вземанията.
Обект на първата публикация по темата е "Русенска корабостроителница Запад", ръководството на която търси подкрепа от обществеността и държавата, като настоява да се остави заводът да работи.
През миналата седмица БНТ съобщи за протести в предприятието, защото работници не са получавали заплати повече от три месеца, а предприятиeто е запечатано от частен съдебен изпълнител.
Синдиците на КТБ напомнят, че корабостроителницата е сред най-големите длъжници на банката с непогасени кредити за над 30 млн. лева. Като обезпечение по ползваните от завода заеми е учреден залог върху търговското предприятие, което включва всички негови недвижими, движими вещи и фактически правоотношения.
"До момента предприятието не погасява дълговете въпреки заведените по искане на синдиците съдебни производства. Вместо това през последните дни се правят опити от страна на свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като целта на тези действия е КТБ да не успее да събере вземанията си", твърдят синдиците.
Ангел Донов и Кристи Маринова дават за пример договор за наем от май 2016 година, с който имуществото на корабостроителницата е дадено под наем за две години, като целта е "да се източват и малкото приходи на завода".
Синдиците припомнят, че първоначалните акционери в "Русенска корабостроителница Запад" АД са "Гипс трейд" АД, "Глобални пътни системи" АД, "Русе Шипбилдинг къмпани" АД и "Вип пропъртиз" ЕООД (акционер и в "Петрол" АД), както и кредиторите на дружеството "Русе индъстри" АД и "КИК - Дизайн" ЕООД са кредитополучатели и длъжници на КТБ. Впоследствие обаче техни собственици се оказват новоучредени дружества или дружества без търговска дейност – "ФОКС къмпани" ЕООД, "Ню Лайт хаус" ЕООД, "ВИП Осем" ЕООД и "Фабриа" ЕООД.
Според Ангел Донов и Кристи Маринова това е схема, започнала през 2011 г., с която се е "целяло свързани дружества да препродадат на няколко пъти вземанията на КТБ, за да се затруднят в максимална степен всякакви бъдещи правни и фактически действия по събирането на вземанията на банката - схема, която нагло заобикаля закона“.
Синдиците съобщават, че освен към КТБ “Русенска корабостроителница Запад“ има дългове към НАП, община Русе, служители и работници в завода.
"Всичко описано дотук ясно показва кои са виновниците, за да се стигне до настоящото състояние на "Русенска корабостроителница Запад" и сред тях със сигурност не е назначеният едва в края на 2016 г. временен синдик на дружеството", смятат те.
За ситуацията и отношенията с „Русенска корабостроителница Запад“ синдиците на КТБ ще сигнализират прокуратурата.