Иновациите имат водеща роля за развитието на всяка една компания на пазара. Около 79% от компаниите, които са внедрили поне една иновация след 2011 г., имат ръст на оборота с поне 25% повече до 2014 г. по данни на Innobarometer (проучване на Европейската комисия за проучване на дейности и нагласи, свързани с иновациите).
Тези данни цитира Цветанка Минчева, директор „Банкиране на дребно“ и член на Управителния съвет на УниКредит Булбанк, пред студенти от УНСС по време на лекцията си за иновациите и петте пътя на една идея до пазара.
Минчева отбеляза, че благодарение на бума на технологиите се появяват много компании, които се опитват да заемат част от банковия бизнес, а той от своя страна е изключително регулиран, за да се гарантира спокойствието и защитата на потребителите.
„В тази връзка регулациите поставят пред банките много предизвикателства, с които така наречените fintech компании не се сблъскват, защото не подлежат на подобни регулации“, посочи Минчева.
„Иновацията се обяснява като нова идея, устройство или метод. Често тя се разглежда като прилагане на по-добро решение, което отговаря на новите изисквания или на съществуващите потребности на пазара“, обясни още банкерката.
Тя разказа пред студентите, че през 2016 г. по данни на Efаma (Асоциацията на европейските фондове и управляващи дружества) вече близо две трети от банките имат собствена иновационна стратегия, за да бъдат конкурентни на пазара, а 78% от тях повишават заделените си средства за инвестиции в иновации.
Целта е вложенията да работят за повишаване качеството на клиентското обслужване и клиентската удовлетвореност, както и към развитие на алтернативни канали за банкиране.
„Въпросът не е дали, а в какво да се инвестира. Генерирането и подборът на качествени идеи са изключително важни, за да достигне една иновация до пазара“, убедена е Минчева.
Тя потвърди, че в международна организация, част от каквато е УниКредит Булбанк, има няколко основни начина за генериране на идеи: като част от регулярен план, като партньорство с ИТ компании и стартъпи, като обмяна на добра практика на ниво група, като обмяна на добра практика извън организацията, както и като идея генерирана „отдолу“ в организацията.
„Въпросът е също не само в какво, а как да се инвестира. УниКредит Булбанк има структуриран подход към иновациите и възпитава културата на „учене от грешките“ и приемането на възможен „провал“ на дадена идея.
Провалът не трябва да бъде възприеман като противопложността на успеха, той много често е част от успеха, смята още банкерът.
По думите ѝ „в днешния динамично развиващ се свят особено значение придобива умението ни да сме гъвкави и да отговаряме на промените на пазара“.