Политическият застой може да натежи на инвестициите в частния сектор и потреблението и това да наруши възстановяването на икономиката. Това е записано в мотивите на агенцията за кредитен рейтинг S&P Global Ratings към решението за рейтинга по дългосрочния и краткосрочния кредитен рейтинг на България в чуждестранна и местна валута.
Рейтингът на страната остава 'BB+/B' със стабилна перспектива, съобщават от Министерството на финансите.
От Агенцията посочват, че в решението си се съобразяват от умерените нива на правителствения дълг - до18% от брутния вътрешен продукт (БВП) за 2016 година, както и на данните за външната задлъжнялост на страната.
Ограничаващи оценката на S&P обаче са данните за ниското равнище на БВП на човек от населението - средно 7,2 хил. долара за 2016 година. То е свързано с липсата на гъвкава политика на правителството и централната банка относно режима на валутния борд, както и на високия, макар и намаляващ дял на кредитите и депозитите в евро, който затруднява ефективното изпълнение на монетарната политика и реализацията й в реалната икономика, пише още Агенцията в своите мотиви.
Агенцията отбелязва, че през 2016 г. икономическото възстановяване на страната се е ускорило заедно с подобрението на пазара на труда, свиването на бюджетния дефицит и излишъка по текущата сметка. Тези подобрения биха могли да бъдат повлияни неблагоприятно от нарасналата политическа нестабилност след оставката на правителството, като затруднят икономическото възстановяване или да доведат до разхлабване на фискалната позиция.
Стабилната перспектива в оценката на рейтинга отразява, от една страна, баланса между запазената фискална гъвкавост на страната, с нисък правителствен дълг и продължаващо икономическо възстановяване, а от друга страна – възможна фискална и икономическа несигурност, които могат да произлязат от текущата политическа ситуация, поясняват от финансовото министерство.
Условията, при които агенцията би повишила кредитния рейтинг на страната, включват ефективно адресиране на проблемите в управлението, което да повиши потенциала за растеж на икономиката.
Покачване на рейтинга е възможно и в случай на фискално подобрение, което е по-добро от очакванията на Агенцията и ако страната успее да намали още повече външната си задлъжнялост.
От друга страна, действия за намаление на кредитния рейтинг могат да се предприемат при възникване на необходимост за допълнителна значителна подкрепа за финансовия сектор от правителството или при наличие на изходящ поток от финансовата сметка, оказващ натиск върху платежния баланс на страната.
По-слаба от планираната фискална консолидация, със значително нарастване на разходите или спиране на институционалните подобрения, също биха могли да окажат натиск върху рейтинга.