Потребителите в Европа изоставят плащанията в брой около Коледа - не само докато пазаруват подаръци, но и докато се забавляват.
Тази тенденция не се наблюдава само при младите, по-технически грамотни потребители, показва проучването на Visa "Дигитални разплащания", което обхваща използването на безконтактните карти и новите методи за плащане и бе цитирано от пресцентъра на компанията.
С над 165 млн. издадени безконтактни карти и 3,4 млн. безконтактни POS терминала в Европа използването на технологията е нараснало от 36% през 2015 г. до 52% през 2016 г., показват данните на Visa.
Употребата на безконтактната технология се е увеличила във всички възрастови групи, като най-голямото увеличение се наблюдава при потребителите на възраст 55-64 години, или ръст от 64% спрямо 2015 г.
Потребителите, които използват безконтактни карти, са по-отворени към използването на мобилно устройство като начин на разплащане в магазин (52% от притежателите на безконтактна карта към 32% от притежателите на обикновена карта), чрез приложение на търговеца (49% към 31%) или за разплащане в ресторант (50% към 30%), констатират от компанията.
Въпреки че потребителите ценят предимствата на безконтактните разплащания, те също започват да разпознават и ползите от другите нови методи за плащане.
През тази година 44% от анкетираните използват мобилни приложения за разплащания в сравнение с 38% през миналата година. Почти половината от тях (46%) са съгласни, че възможността да платят с мобилно устройство при търговеца е улеснило в пъти тяхното пазаруване.
Допълнителните удобства на новите методи за разплащане са двигател и на ръста при употребата на дигитални портфейли.
Европейските потребители изразяват интерес да използват услугата при покупки лице в лице (37%), чрез приложения (51%), както и онлайн (56%).
Основните ползи на безконтактните и мобилните разплащания за потребителите в Европа са по-голямото удобство (61%) и възможността да се плати по всяко време независимо от мястото (59%).
Проучването на Visa също така разкрива, че потребителите използват комбинация от онлайн и физически канали, когато правят своите покупки, особено за по-скъпи продукти.
Седем от всеки десет европейски потребители са showroomers – хора, които гледат желания продукт в магазина преди да го купят онлайн, а почти толкова (66%) са webroomers – потребители, които търсят най-добрата цена онлайн, преди закупуването на стоката във физическия магазин на търговеца.
Въпреки нарастването на онлайн продажбите около Коледа, 60% от потребителите все още ценят прекия контакт лице в лице с персонала на магазина и възможността да видят стоката на живо.
Ръстът в употребата на безконтактни карти от европейските потребители постепенно превръща в норма използването на дигитални и мобилни портфейли и други дигитални разплащания, смятат от Visa.
"Тази Коледа ще наблюдаваме множество различни методи, по които европейските граждани, в това число и българите, ще заплатят за подаръците под елхата, празнични напитки с приятели и дори празничната трапеза около коледните празници. Успехът на търговските вериги и търговци тази Коледа ще зависи от способността им да предоставят на потребителите достъп до начина на разплащане, който те предпочитат най-много", посочват от компанията.
От януари 2016 г. всички терминали, които българските банки инсталират, са вече задължително безконтактни. Към юли 43% от общия брой POS терминали в България са такива. Секторите, в които безконтактните разплащания и новите методи за разплащане в България навлизат най-бързо, са търговията с хранителни стоки, телекомуникационните услуги, продажбата на горива, веригите за бързо хранене, фармацевтичните услуги и забавленията. Безконтактните и мобилните технологии за разплащане са двигателите на новите навици за пазаруване, обяви Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.
Проучването "Дигитални разплащания" е изготвено от агенцията за проучвания Populus по поръчка на Visa в периода август – септември. За него са енкетирани 36 843 души, което е около 2000 анкетирани във всяка от общо 19 държави, сред които не е България.