Финансирането на малки и средни фирми в България е огромна ниша, която ще даде тласък на цялата икономика. Около това се обединиха участниците в дискусията на тема финансов мениджмънт, организирана от Клуб Investor. Една от причините в трудностите, които българските фирми срещат при набирането на капитал е че те са скоро регистрирани и всички са от "първо поколение".
"От тази гледна точка българският бизнес няма достатъчно капитал и активи. Когато активите са малко, възможността да се финансират от пазара също е малка", каза Камен Колчев, главен изпълнителен директор на Елана Финансов холдинг.
По думите му в България капиталовият пазар започва все повече да работи като начин за набиране на средства и се появяват все повече фондове за стартиращи бизнеси.
"Виждаме как от няколко години се появяват различни фондове, които са много важни за инфраструктурата на финансиране за българската система. Те разнообразиха пазара и създадоха възможност да се финансират идеи, а бизнесът стартира именно оттам", обясни Колчев.
Неговото мнение споделя и Диана Николаева, съдружник и ръководител на отдел "Консултации по сделки" в EY. Според нея тези фондове са запълнили пазарна ниша на старт-ъп бизнеса в България.
От години при сливания и придобивания на българския пазар и купувачите и продавачите са местни инвеститори. Причината е че компаниите са малки. Рядко има интерес т чужбина, освен ако компанията няма клиенти извън страната. Това най-често се случва в ИТ сектора, поясни тя.
Колчев допълни, че проблемът е, че българските фирми са много малки - сравнително големите фирми са много малки в световен мащаб, по-големите са държавни. "За съжаление ние нямаме традиции. Едно от следващите предизвикателства на финансовия пазар е да запазим малките фирми", каза той.
Финансирането именно на малките компании ще отпуши пазара през следващата година. Капиталовият пазар е един достъпен вариант за инвестиции и за малки, и за големи компании. По думите на Колчев в България настъпва моментът, в който капиталивият пазар започва да се възприема като средство за финансиране на компаниите.
"Безспорно с ентусиазма на няколко фирми пазар не може да се направи", заяви той и допълни, че в последно време държавата започва да разбира предимствата на капиталовия пазар.
От своя страна Диана Николаева открои доверието между участниците на финансовия пазар като съществено важна част за развитието на българските фирми. "Ако забелязвате, най-успешните IPO-та са тези, при които има най-голяма комуникация", каза тя.
Според Ивелин Камбуров, финансов директор на "Кредисимо", капиталовият пазар може да подкрепи доверието, тъй като прави компаниите дисциплинирани и открити. По думите му доверието, което се изгражда, е ключова стъпка за работещ капиталов пазар.