fallback

АИКБ настоява за опростени указания за ползване на данъчен кредит

Работодателската организация предлага в закона да бъдат описани само случаите, при които се налага корекцията на ползвания данъчен кредит

16:25 | 29.09.16 г.

Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) смята, че новите правила за ползване на данъчен кредит, регламентирани с предложените промени в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), са прекалено сложни за разбиране и прилагане. Това се посочва в становище на АИКБ относно предложените от Министерство на финансите изменения и допълнения на данъчните закони за 2017 година.

Като цяло Асоциацията одобрява, че не се предвижда увеличение на данъчната тежест, както и не се предлага въвеждането на нови данъци, а голяма част от предлаганите промени са в посока ограничаване на „сивата“ икономика.

Предложенията на законодателя относно ЗДДС трябва да посочват правилата като прости за разбиране и елементарни за прилагане, така че задължените лица и гражданите лесно да се ориентират в правните норми и с минимални усилия и действия да бъдат изрядни в намерението си да спазят данъчното законодателство. Не такъв е случаят с предложените текстове в ЗДДС, посочват от АИКБ. 

Според организацията законодателят се опитва в текста на закона с множество разпоредби и сложни математически формули да опише всички случаи и начини на корекции на ползвания данъчен кредит в стремежа да се избегнат неточности при изчисляването на приспаданията.

Затова предлагат в текста на закона да бъдат описани само случаите, при които се налага корекцията на ползвания данъчен кредит, както и препратка към Правилника за прилагане на закона, където подробно да бъдат описани начинът и формулите за корекция.

АИКБ има забележки и по предложените промени в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО). Там е предвидено декларациите да се подават задължително по електронен път с електронен подпис, както и отпадане на предвидената досега в закона отстъпка за електронно подаване на декларацията. Отпадането на данъчно облекчение означава на практика повишаване на данъчната тежест, с което АИКБ не са съгласни. Законодателят трябва да предложи начин за споделяне с бизнеса на част от реализираните икономии от вменяването му на задължение за подаване на декларациите по ЗКПО единствено и само по електронен път, настояват от асоциацията.

Относно предложените промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) и по-конкретно по предложеното данъчно облекчение за физически лица, които при извършването на разходите си използват безкасови плащания, АИКБ смятат, че мярката е със съмнителен ефект. Предложението във вида, в който е направено, може на практика да не доведе до повишаване на безкасовите плащания, тъй като не изключва хипотезата, в която физическото лице получава нерегламентирано част от доходите си в брой и същата част разходва в брой, а официалните му доходи се получават по банков път и 80% от тях се разходват по банков път, което според текста на закона ще го направи „годен“ за ползване на данъчното облекчение.

Имайки предвид широкото разпространение на практиката - безкасово плащане на „официалната“ заплата и плащане на „неофициалната“ заплата в плик, такова законодателно предложение поставя в риск приходите в държавния бюджет от този данък, както и дава възможности за стимулиране на тези практики с цел ползване на данъчното облекчение, смята работодателската организация.

Според АИКБ предложената мярка за стимулиране на безкасовите плащания трябва да е съпроводена с адекватна законодателна промяна, която да намали банковите и картовите такси при плащане по безкасов път, дори по възможност да ги сведе до нула, за да може безкасовото плащане, освен по удобство и сигурност, да конкурира касовото такова и по цена. Предвид това, че и БНБ ще реализира икономии за поддържане и обслужване на паричната маса, ако все по-малко се използват парите в брой, е възможно част от тези финансови разходи да бъдат поети от Централната банка, предлагат от организацията.

АИКБ изразяват несъгласие относно предложенията годишната данъчна декларация да се подава само по електронен път за доходите, придобити след 1 януари 2017 година. Според предложението отпада досегашната отстъпка при подаване на декларацията по електронен път – не се прави обаче никакво компенсационно предложение за стимулиране на изрядните данъкоплатци при деклариране и доброволно плащане в срок. Затова индустриалците препоръчват да се предвиди стимул за тях.

АИКБ са обезпокоени от намаления срок (до 31 януари) за подаване на декларацията по чл. 73 от ЗДДФЛ, с която платците на доходите декларират изплатените доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения, както и в тази връзка - удържаните и внесени данъци. Имайки предвид, че платци на такива доходи в голямата част от случаите са работодатели - юридически лица и все по-честата практика за намаляване на сроковете за подаване на различни декларации, това ще доведе до допълнително неудобство и напрежение в счетоводните отдели на предприятията в периода на приключване на предходната финансова година, отбелязват от Асоциацията.

Относно предложените промени в Закона за местните данъци и такси организацията изразява недоволство, че за поредна година е отложено изменението на Закона за местни данъци и такси, с което да бъде законово уредено въвеждането на принципа „замърсителят плаща“.

Относно предложените промени в Закона за ограничаване на плащанията в брой от Асоциацията заявяват, че подкрепят намаляването на нормативно регламентирания праг за ограничаване на плащанията в брой в страната от 10 хил. лева на 5 хил. лева. Но отбелязват, че с предлаганата промяна се достига праг, който не трябва да бъде променян в следващите няколко години, защото е достигнато оптимално съотношение вреди - ползи.

Работодателската организация изразява резерви и скептицизъм относно предложението в Закона за изменение и допълнение на закона за акцизите и данъчните складове, с което се дава възможност на митническите органи в случаите по чл. 42 и 43 от ДОПК да претърсват и изземват по реда на НПК. Според АИКБ прехвърлянето на полицейски правомощия на митническите органи може да доведе до натиск върху бизнеса и да създаде допълнителни възможности за корупция и е необходимо да се направи оценка на въздействието от прилагането на подобна мярка.  

С пълния текст на становището може да се запознаете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:35 | 09.09.22 г.
fallback